Gå till innehåll
tisdag 25 mars 2025
Hstrom

Problem med kompressor kad 42

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har problem med kompressorn på min styrbordsmaskin. Kad 42

När kompressorn slår till vid 1700 rpm så går varvräknaren ner till ca 1000rpm, motorn ligger nog runt 2000 rpm och ökar sakta. Samt så gnisslar det väldigt mkt. Som att remmen slirar.
Man ser att kompressorn är inkopplad då skivan som sitter utanpå snurrar med. Denna är ju still när inte kompressor är aktiv.

Babors maskinen går kanon och trycker upp båten i planing.
När båten är på gång upp i planing och turbon börjar kicka in så hoppar varvräknaren upp och styrbordsmaskinen trycker på bra. Och visar samma varv som babordsmaskin.

Vad tyder gnisslet på? Är det remmen som slirar? Eller håller kompressorn på att rasa?

Tacksam för tips!

Mvh
Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när jag sovit på saken så tror jag att det kan vara kopplingen.
Läste på ett engelskt forum att när kopplingen slirar så låter det väldigt likt en rem som tjuter.

Men jag förstår inte varför varvräknaren dippar ner. Den får ju signal från W-uttaget på generatorn. Och kompressorn får sin signal från elktronikboxen som har en induktiv givare som sitter nånstans? Kuggkrans på svänghjulet kanske?

Någon som vet nån duktig mek i Göteborgsområdet som renoverar kompressorer?

Mvh
Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår jag dig rätt som att det är varvtalet på varvräknaren som sjunker när kompressorn kopplas på, men att motorn inte tappar från 1700 till 1000 varv per minut?

Jag skulle tippa på att du har slirande remmar; både till generatorn och kompressorn. Att hjulet till kompressorn snurrar säger inte så mycket, ifall remmen slirar så kanske hjulet snurrar fast med lägre varvtal. Det skulle också kunna vara remskivan på motorn som sitter lös, om nu det är fysiskt möjligt. 

Kolla först det där med remskivan för att utesluta det. Testa sen med att spänna upp remmarna med rätt moment (som du såklart gjorde vi senaste servicen...), funkar inte det så testa med att byta remmar. Byt alla när du ändå är igång, ifall det inte är gjort nyligen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är säkert remmen mellan vevaxel och cirkulationspumpen som slirar. Den driver allt utom servopumpen, och ska vara spänd som en fiolsträng. Om du har den gamla typen av remsträckare, rekommenderar jag att du bygger om till den nya typen, där man spänner med momentnyckel, så blir det mycket lättare att hålla koll på spänningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag kopplade jag bort kompressorn och då hänger varvräknaren med. Remmarna är lika spända som till den andra motorn och där funkar allt fint. Därför tror jag att det är kopplingen i kompressorn som börjar ge sig. Men jag förstår inte varför varvräknaren inte visar rätt när kompressorn är inkopplad för generatorn går ju inte på samma rem som kompressorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Du hade rätt. Det var den remmen som har slirat. Jag bytte även generatorremmarna på båda maskinerna då dom var helt slut.

Jag lämnade in båten för motorservice under vintern så jag trodde att remmarna skulle vara i bra skick men så var inte fallet.

Tyvärr hävdar servicemannen att han kontrollerat alla remmar och spänt dom som behövts spännas.

Tack för alla tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...