Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Jsen

Pojke har blivit stor

Rekommendera Poster

Som rubriken låter...efter har haft några snabba och ganska så opraktiska båtar har jag nu bestämt mig för att byta till något mer vuxet och mer familjevänlig båt. Jag skulle behöva ha tips på bra och säker Bobåt i prisklassen 100-200 tusen. Vet att Albin 25 är kanske är ett bra alternativ men kan inte hur mycket jag än vill tycka om denna båt. Vi är två vuxna och två barn i familjen. Jätte välkommet med förslag på bra båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Partisk i målet!! Men tycker att Maxim är en helt perfekt familiebåt i det prisspannet. Bredare än Nimbus 26 vilket faktiskt blir ganska tydligt i sittbrunnen tex. Bra med stuvutrymmen. Vi använder midkabinen som styvutrymme/förråd. Var själv i samma sits när vi köpte vår Maxim, att gå från lite snabbare tuffare till mer praktisk, skulle bara prova någon säsong, vi är nu inne på vår 5:e i Maximen. Satsar du lite mer än 200 kan du nog dessutom få en med bytt motor vilket rekomenderas.

Lycka till / Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har själv gjort resan från snabb båt till familjebåt och har nu segelbåt. Du får gärna berätta mer om dina kriterier vid val av båt. Jag håller med dig om att Albin 25 inte är vacker och känns mycket oldschool. Om jag utgår från att det är den typen av båt som intresserar dig dvs deplacementbåt med 2 separata sovutrymmen rekommenderar jag: Saga 27, Comet 26 om du vill ha vackra snipor i din prisklass. Maxim och Nimbus 26 om du vill ha mycket utrymme. Betala lite mer för en båt som har fått sin gamla orginalmotor bytt annars kommer du att få göra det inom några år för 100-150000kr beroende på hur mycket  du kan själv, det är ingen lönsam affär.

Mvh Optimisten 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt; hyfsat ny motor, helst väl yngre än 10 år, sedan känner man in sig vilken båt som passar en själv. Just motorn går i stort sett inte att se utifrån vilket skick den är i. Varken säljare eller köpare vet när det har rostat igenom och börjar läcka utan att riva hela och göra en renovering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är också på jakt efter familjebåt, även om jag har ytterligare några barn att förlägga :) FIck några bra svar i den här tråden: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=428691

/hamnet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...