Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
k4parn

verktyg i båten.

Rekommendera Poster

ja jag är ju ganska ny inom båtlivet. har nyss köpt min första båt men en sak som jag vet alltid någon gång kommer att behövas i en båt är verktyg. det som ligger i min låda redan nu är 2st brytpinnar till utombordaren 1 kniv 1hammare 1 rulle eltejp samt silvertejp en rulle najtråd. allt för att kunna bygga ihop ett bonmeck för att ta mig i land.  så själva frågan. vilka verktyg har ni med er i båten. tänkt plocka ihop en liten låda med det mest nödvändiga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag har är:

Fasta nycklar i alla behövliga dimensioner plus insex och torx (någon har monterat vissa detaljer med torx och jag har inte orkat byta ut alla insexor mot torx än).

Bränslefilter, oljefilter, packningar och impeller.

Sedan ligger det något tiotal kg med gammalt skrot àla bra-att-ha i lådan med. Jag resonerar som så att det aldrig är något man har med sig ut som går sönder ändå, så har man bara med sig allt så kommer man aldrig behöva meka. :-)

Jag kör med billiga Biltemagrejer i båten. Då har man råd att byta ut dem när de börjar se tråkiga ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu skriver du ju inte vad du har för motor i båten men är det en inombordare är en generatorrem väldigt bra att ha med.

En magnet på förlängare samt en gripklo på flexibel arm är bra då saker ofta har en tendens att hamna utom räckhåll för de allra smalaste armar. Buntband i olika storlekar kan man inte ha för mycket av. En riktigt bra ficklampa och gärna en pannlampa så man har händerna fria. En skruvdragare (försök hitta någon 12 V som slängts på grund av att batteriet tagit slut och koppla på ett par sladdar som du kan ansluta till båtens elsystem).

Listan kan ju göras hur lång som helst men man får försöka anpassa verktygslådan efter sin egna båt och motor.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har ju väldigt olika båtar här på MG. Du har ju en ganska liten båt, som du nog inte går så långt från hemmahamnen med. Har själv två båtar. En bohusjulle i storlek med din. 

Nån brytpinne till aktersnurran har jag överhuvudtahet inte tänkt på, med båten har ju segel och dessutom två stabila åror. I verktygsväg har jag den påsen med verktyg som hörde till motorn. Kniv, en större hammare, polygrip, en rostig linjetång, ett par skruvmejslar.

I min motorseglare på 28 fot, dvs betydligt mindre än Spancox´ s segelbåt, har jag ett stuvfack under en av bänkarna i dinetten som fram tills nu var ca 1,60x0,70x0,30 m. Det var fullt av alla möjliga  verktyg plus en massa material och reservdelar. I ombyggnaden i vinter försvann lite mer än en tredjedel av volymen, så jag har fått sovra en del av bra att ha. Men jag har  fortfarande grejer så jag klara av det mesta jag kan råka ut för.

För din båt så skulle jag nog kompletera med nån tång - klåparverktyget polygrip är inte så dumt för kallsmedsarbete. Ett par skruvmejslar skulle jag nog känna mig naken utan, och så lite verktyg för det enklaste på motorn.

Vissa lägger ju in en liten text som kommer under varje inlägg. När jag läste din fråga kom jag att tänka på en som skrev; Om det sitter fast men skall röra sig - 556. Om det rör sig men skall sitta fast - silvertape eller nåt liknande.

Set är ju bra om man kan lösa de mest akuta problemen.

En sak som alla som har båt skulle ha är ett medlemskap i SSRS. I första hand för att stödja sjöräddningen och sen kan man ju få hjälp att ta sig iland om det uppstår ett problem som man inte klarar av själv. http://www.sjoraddning.se/medlem/

Senast ändrad av toaen | 16 juli 2012 | 18:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ett  nödsnöre till start  om du har utombordare  e att föredra  sen  lite mejslar  polygrip skiftnyckel avbitare  buntband ståltråd lite  skruv mutter o brickor  o sen standard i min låda både i bil husvagn o nu kommande båt  en bit  av  montageband http://www.biltema.se/sv/Bygg/Monteringsdetaljer/Ovrigt/Montageband-galvaniserat-19367/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vulktejp använder jag förvånandsvärt ofta. Däremot sällan silvertejp eller eltejp.

/u

Senast ändrad av Ulf.Ason | 16 juli 2012 | 21:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

gött med alla tips.. ja jag har ju elstart på utombordaren och dragsöre sitter ju typ oanvänt på motorn. ska gå över motorn för att se vad för storlek jag behöver på div verktyg.  tack för alla svaren fortsätt ös på med verktyg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

KNIV!

Fasta nycklar till propellern och tändstiften. Skiftnyckel och lite andra fasta nycklar som passar på dom flesta ställen på motorn och styrningen motorreglaget.

Polygrip sidavbitare och näbb/platttång.

Skruvmejslar stora och små.

Tändstift ,slangklämmor,najtråd,elkabel,säkringar och diverse bultar och muttrar.

Allt förpackat i en vattentät sjösäck inköpt på Jula.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I stort sett exakt samma här! smiley ...fast jag har det i en vanlig sliten verktygslåda av plast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vulktape är väldigt bra. har man nåt runt med lämplig diameter så är tet lät att göra o-ringar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En svetstång som går att låsa och ett litet skruvstycke har jag haft mycket användning för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte komplettera lite med buntband och en enkel multimeter för att felsöka det elektriska. Även en bit tråd för att kunna göra rent i skvallerröret? Jag funderar på att klippa av en bit plasttråd från grästrimmern...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är kanske så självklart att ingen kom att tänka på det.

Har man den rätta knycken så behövs ingen öppnare för att öppna de nygammla kapsylerna.

Min morfar hade under en period (mellan krigen) en liten fabrik där han tillverkade olika sorters dricka. Produktionen var inte stor och han hade en handdriven apparat som han tryckte på och klämde till kapsylerna med. Min morfar var en liten inovatör och när han vid ett tillfälle var i behov av en bänkborrmaskin byggde han om kapsylförslutaren till borrmaskinsställ och monterade en Black&Decker borrmaskin på den. 

Maskinen var snarlika den på bilden, men hela den övre röda delen röde sig upp och ned. Dessutom var det samma färg - fast blå (lokalt uttryck) och såg inte lika gedigen ut som den på bilden.

Själv har jag naturligtvis kapsylöppnare, eller som vi i regel säger - ölöppnare - ombord, trotts att det jag vanligtvis dricker - kolsyrat vatten, gärna med citronsmak - har skruvkork.

Har man den rätta knycken och helst en plåtkant så går det enkelt att öppna en flaska. Har man ingen plåtkant så går det faktiskt lika bra att öppna flaskan på kanten till finbordet av Valnöt.wink

post-945-1394237188,8742_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten spegel för att kunna se bakom och i trånga utrymmen där tjockskallen inte får plats, oftast funkar ju även mobilkameran som ett extra öga längst ut på armen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man den rätta knycken och helst en plåtkant så går det enkelt att öppna en flaska

Gaffel, sked, skruvmejsel … I början av min karriär blev man mobbad om man inte kunde öppna en öl med i stort sett vilket verktyg som helst!

1980 köpte jag en billig vertygslåda till båten med fasta nycklar, hylsor, polygrip, mejslar mm. 299 kr kostade den och jag blev hånad för att jag köpte så billiga verktyg. Lådan är fortfarande kvar med alla delar och de har hjälpt mig hur många gånger som helst. Fördelen är att alla delarna har sin givna plats - inget försvinner.
Annars är det väl som vanligt, koppartråd, gaffatejp och balsnöre. Svetstången som kan klämma åt en slang när man behöver stänga av. En tångamperemeter är ovärderlig. Bågfilsbladhållare. Yxa(!). Numera har båten fått en egen borrmaskin/skruvdragre med både batteri och 12V anslutning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...