Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Stormbrother

Ingen laddning över 3000 rpm

Rekommendera Poster

Generatorn är två somrar gammal.
Slutar nu plötsligt ladda vid ca. 3000 rpm.
Har haft generatorn till en firma för kontroll men de menar att den är felfri.
Jag nämnde till dem att den laddar bra upp till ca. 3000 rpm men ej över så det uppfattade han.
Ny drivrem som ej slirar.

Ligger ju kring 4700 rpm under körning med båten så där blir det ingen laddning.

Några idéer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem med generatorn i en bil en gång. Då var det kolen som var så slitna att de ej orkade hålla kontakt med rotorn när varvtalet ökade. Antar att vibrationerna ökar något och att kolen därför studsar lite på glidbanan. Nu är din ju ganska ny, men kan vara värt att kolla. Alt att fjädrarna till kolen är för klena. Om kolen skulle vara slut efter så kort tid som 2 år skulle jag misstänka att glidbanan på rotorn är ojämn. /Robban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken typ av generator har du,borstlös av marintyp eller kolbestyckad av biltyp.Samma fenomen när generatorn är kall?Börjar den ladda igen när du sänker varvtalet?En vxlströmsgenerator skall ju ge sin märkeffekt vid 8000 v/min och ge full kylning.Blir den onormalt varm efter en stunds körning?Hur mäter du laddningen i båten?Fungerar den i provbänk borde den funka även i båten.Förmodligen kör du du längre perioder i båten än i bänken,kanske har något med värme att göra,inget vanligt problem precis..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 




Ovanligt problem som sagt.
Förutom värme och ev kols studsande så kan nog g-krafterna ställa till det?

Enligt sajten nedan testas alternatorer vid fabriken till 15000-20000 RPM, men ibland kan ju saker gå snett ändå? Kanske finns ett avbrott i rotorlindningen som normalt är hoptryckt av alla lindningsvarvens trådspänning, men som vid centrifugering bryter magnetiseringen??
Avsnittet weakness in the rotor assembly ...
http://www.sterling-power.com/images/downloads/alternator faults.pdf

Blir rejäla g-krafter, i bildens exempel väger varje gram av lindningstråden 5,6 kg vid 10000 RPM (om den ligger 5 cm från axelcentrum).

Hittade kalkulatorn här, man skriver f.ö. in två av värdena och klickar sen calculate vid den tomma/önskade parameterrutan...
http://www.endmemo.com/bio/grpm.php



Senast ändrad av Thomas-1 | 17 juli 2012 | 12:30

post-10006646-1394237173,3949_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer du åt att mäta spänningen över fältlindningen? Laddningsregulatorn ska se till så lagom spänning finns över fältlindningen så generatorn laddar upp till max spänning uppnås på batteriet. Ca 14.5V. Genom att köra över och under 3000 varv kan du se om spänningen försvinner alternativt ökar över fältlindningen då något händer med laddningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är så att släpringarna är lite ovala (räcker med en utav dom) så kan vid ett visst varvtal kolborstarna börja studsa eller fladdra  Då sjunker generatorspänningen dramatiskt.

Om man har kört en stund med detta, så borde man kunna se en sårig yta på släpringarna. Börjar kolen fladdra så blir det ju gnistbildning som i stort sett omedelbart börjar bränna den annars blanka ytan där.

När ytan blir sårig o bränd så gör detta att kolen i allmänhet slipas ner mycket fort och problemet eskalerar för att till slut göra generatorn ofunktionell. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev så förbannad på att även mina ny delar i båten börjar krångla att jag köpte en ny generator och problemet försvann. I fjol pajade brytarspetsen efter en sommars bruk. Suck!

Den gamla generatorn ser ut som ny när den tas isär. Den ladde bra under 3000 rpm men ej över. När man sänkte varven under 3000 rpm började den ladda igen.

 

Varför händer detta på en ny generator?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är den yngre än tre år så skall väl inte du behöva betala för fabrikens slarv?

Saxat ur länkade sajten nedan:
Men kom ihåg att Konsumentköplagen alltid gäller.
Den säger att du har rätt att reklamera inom tre år.
Får du en garanti på kortare tid gäller fortfarande tre år för reklamation.

http://www.konsumentverket.se/Lattlast/Vad-ar-garanti/

 



Senast ändrad av Thomas-1 | 22 juli 2012 | 14:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...