Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
bebbster1976

Köpa båt som haft en skada på skrov?

Rekommendera Poster

Hej.

Jag är lite intresserad utav en gammal båt som har haft en skada på skrovet. Skadan har varit såpass illa att det läckte i en hel del och att den blev upptagen med en gång för att repareras.

Lagningen gjordes på ett varv och allt blev ett försäkringsärende. Så långt kanske frid och fröjd. Saken är bara den att nu när jag inspekterade båten innan köp såg jag att det ev blivit två nya sprickor som man kunde se innifrån båten?

Har tyvärr ingen bild på det men skall försöka förklara så gott jag kan.

Skadan är på båtens köl. Ca 40-50cm från där propeller axeln går ut. Från utsidan ser man knappt att båten varit lagad. Innifån ser det nästan ut som att man har hällt gelcoat över det lagade stället. Och det är i denna gelcoaten som de nya sprickorna har kommit. Dom är längsgående (dvs dom följer den nedersta kanten på kölen) och viker efter några cm av mot mitten av kölen.

Har funderat på varför dom är där. Finns det någon logisk ofarlig anledning. Som att coaten kan spricka när den härdar eller liknande. Eller är det värre?

Det värsta cenario jag kan komma på är att det ev varit så att det inte varit helt fritt från fukt när de lagt på coaten. Och att sprickorna är ett resultat av frostsprängning. Om så är fallet lär det väl bara bli sämmre?

Lagningen är ju inte heller så gammal. Den gjordes på sensommaren förra året. Och var bara i vattnet några veckor innan de tog upp den. Iår har den inte varit ialls.

Så vad tycker ni, vad låter det som?

//B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du tveksam så köp inte. Begagnat marknaden är fördelaktig för köpare idag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är kanske så. Tycker bara båten i övrigt känns riktigt bra. Allt stämmer, förrutom då detta med skadan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag förstår hur du känner. Men nej. Leta upp ett annat objekt istället, finns det något område man som segelbåtsköpare skall finna helt felfritt så är det skrovet akter om kölen.

Du kommer ändå inte att känna dig trygg ombord sedan när du ligger på en hård kryss i stampande sjö. Det är bättre att du hittar något annat objekt.

Senast ändrad av Spancox | 16 juli 2012 | 09:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur ligger priset i förhållande till en oskadad båt?

Vad berodde skadan på?

Vad är det för båttyp föresten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nyligen backat ur köp av en båt som hade gått på och uppgavs fått skador inuti... Bad säljaren att ta fram intyg från varvet eller minst telnr samt telnr till försäkringsbolaget? Nix. Inget kom fram, trots att säljaren uppgav att båten lagats av proffs. Vem? Inget svar... Hade köpt båten annars. Köpte en annan. Så min åsikt är att proffs gör lagningar så båten blir minst lika bra som innan, det görs f.ö. med vissa garantier. Kolla alltså med de som gjort reparationen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har själv haft lagad båt tidigare och undrar hur länge en välgjord lagning håller? Vågar man köpa en som är plastad under vattenlinjen? Detta förutsatt att lagningen är hård och hel...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nog börjat glömma båten ifråga. Känns som om det blir lite för mycket funderingar ang lagningen.

Har visserligen både fått nummer till försäkringsbilag och till vervet som gjort lagningen. Så vad gäller det verkar det som om allt är i sin ordning.

Men det verkar inte heller som säljaren vill kompensara i pris för att båten är lagad.

Det blir nog en annan båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Och även om nu reparationen gjordes av proffs och riktigt så kan man ju undra över varför det finns nya sprickor....?

Du gör nog rätt i att glömma den båten .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...