Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Mauritx

Nybörjarfråga: Fruktansvärt svår att backa med utombordare.

Rekommendera Poster

Hur ska det gå egentligen att backa?  Jag har en båtplats och det svåraste momentet när jag ska ut och lära mig att segla är att backa ut ur min plats.  Det spelar inget roll hur jag vrider på rodret det händer ingenting.  Tur att böjen är gjort av frigolit annars hade jag redan gjort en krater på skrovet på styrbord sidan (jag backar på babord sidan). Hur hård är egentligen gelcoaten på skrovet? om man kommer åt t.ex bryggan i låg hastighet? Frigolit borde inte skada i alla fall. 

Alltså båten backar hur som helst, och jag blir varje gång panikslagen surprise utan att veta vad jag ska göra, igår snurrade båten 360 grader (nära inpå att jag kom på de andra båtar) innan jag fick grep om den och kunde köra framåt. Min motor brukar också dö när som helst särkild när man minst vill att den ska göra det.  

Hur gör jag? Ska jag vrida på rodret eller på motorn? Ska jag försöka knuffa båten från platsen för att sedan backa när den har gått ut båtplatsen (järnbalkarna).   Några tips uppskattas.. tack. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att backa en segelbåt är inte lätt. Du skriver ingenstans vad det är för båt men när jag hade min Stortriss så såg jag till att motorn satt så djupt som möjligt för att få propellerströmmen under skrovet. Jag byggde också ett motorfäste som fick ut motorn från akterspegeln och rodret vilket gjorde att jag kunde svänga max åt båda hållen utan att rodret tog i något. 

Bäst är att lära sig använda både roder och motor när man backar om det är möjligt. Jag backade alltid ut och svängde aktern åt styrbord. Jag körde då först rakt ut så jag kom ur Y-bommarna och sedan la jag om både roder och motor så svängen påbörjades. När jag sen kände mig redo la jag om rodret max åt babord för att sedan lägga i framväxeln på motorn och vrida om den till babord också. Jag gjorde alltså varje moment för sig i lugn och ro.

Övning, övning och åter övning är det som gäller. Öva när det är lugnt väder och mota bort paniken...den hjälper dig ingenting. Var metodisk och tänk igenom vad du gör och hur båten svarar på dina manövrar så lär du dig snart exakt hur du ska göra.

Gelcoaten är stark men visst kan den skadas. Oftast blir det bara repor och dessa får man ta...visst fick du några skrubbsår när du som liten skulle lära dig gå? wink

Mvh
Fred

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vilken båt du har men i allmänhet ger det bäst effekt i början att styra med utombordaren vid back. När sedan båten har fått lite fart styr den mer med rodret. Rent generellt alltså.

Backar du åt babord så kommer fören att svänga ut åt styrbord. Har båten börjat svänga kommer den fortsätta svänga tills farten avtagit ganska mycket.

Gelcoaten är ganska hård men blir lätt repad. Repor är en del i att lära sig manövrera båten blush

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner igen problemet från min nybörjartid. Men att backa en segelbåt med utombordare är superlätt. Du kan vända på en femöring om du använder både roder och motor samtidigt. Håll rorkulten rakt tills du är nästan ute från platsen och sedan för du  rorkulten (och motorreglaget om det behövs) åt motsatt håll mot det du vill backa. Kanske kan du tänka så att du ska föra rorkulten åt det håll du vill att fören ska gå. Snart blir du en fena på det här och kommer inte förstå hur du kunde bli så panikslagen

Har du en långkölad båt som jag hade så var den dubbla möjligheten att svönga med både roder och rorkult guld värd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en hurley 18 långkölad båt.   Ska prova nästa gång när jag är ute att träna för att lära mig att manövrera den.

Om man låser rodret rak och manövrerar bara med motor går det? 

Om jag låser motor rak och vill backa babord, ska rodret  vara riktad mot styrbord? motsata sidan där man ska backa? 

Har inte hunnit prova så mycket än med motor, ska göra det så fort jag får möjligheten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att backa en långkölad båt med utombordsmotor är nästan dömt att misslyckas från första början om motorn inte sitter mitt på akterspegeln.
Det beror på att du, hur du än vänder och vrider ditt roder, kommer att få all ström från propellern på ena sidan undervattenskroppen.
Har du motorn mitt på akterspegeln (Innanpåliggande roder) kan det gå lite bättre. LITE bättre alltså! Den kommer fortfarande att vilja leva ett eget liv när du backar.
Jag hade en SK 22:a i min ungdom (Innanpåliggande roder och helt lateralplan) och brukade låsa rorkulten aldeles rak, sätta mig på akterdäck och styra med motorn när jag skulle ut från bryggan.
Nu har jag en Julle med motorn monterad på ena sidan om rodret.l Jag har slutat att ens försöka backa, har inte ens backväxel på motorn. Jag knuffar ut båten och vrider den, någorlunda, i rätt riktning. Jag har backat med motor en gång denna säsong. Tvingades snurra motorn för att backa av en sandbank som jag lyckats hitta i ett sund! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst går det att styra med antingen roder eller motor men styreffekten blir klart mindre än om man använder sig av båda. I trånga utrymmen använde jag alltid båda men hade jag gott om plats så använde jag bara rodret så det var klart smidigast.

Om du ska styra med bara en av dem i trångt utrymme är motorn bäst. Då är du ju nära växelväljaren också ifall du behöver jobba lite fram och back.

Du skrev i första inlägget att du har problem med bojen. Använd bojen instället! Dra dig ut med motorn i neutralläge och manövrera båten genom att dra bojen på respekitve sida om båten. Du kan också, med en så liten båt, hålla i bojen och använda motorn för att dra runt båten till det läge du vill ha för att komma iväg.

Nästa gång du kommit ut ur ditt trånga läge, och det är lugnt väder, kör båten lite fram och tillbaka. Släng i något som flyter, en tom reservdunk t ex, och öva på att backa upp till den, köra i god fart och bromsa med backen så båten precis nuddar den med fören, kör nära brevid och stanna så du kan plocka upp den osv osv. Fundera ut vilka manövrar du kan komma att ställas inför i ditt båtliv och ÖVA! Mycket bättre att köra över en tom reservdunk än att knocka en kompis som fallit överbord!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en båtplats med Y bommar på varje sida, bomen på styrbordsidan är längre än på babord.

Jag måste backa mot babord och sedan köra rak fram ut från brygan. Det finns inga båtar bakom mig direkt så jag kunde backa rak en hel del.  Att ta i bojen som håller bomarna på plats och styra med dem är lite svår eftersom min plats är 3 meter brev. (Ville ha ett brev båtplats). 

bojen som håller bommarna  är gjorda av en fyrkantig block av frigolit och det andra i plast. vill håla mig borta från bojan (i mitten av platsen)  fast man tycker de borde inte repa gelcoaten. 

strategin till nästa gång är att backa rak så jag kommer en bit bort från platsen och sedan lägga rörkulten mot styrbord och sedan köra fram.  

Ska prova som ni har föreslagit att kasta en tom dunk  och sedan testa att köra rak och fram med den. 

 

Det som gör det hela annu svårare är att min motor är halvkass, den lever också en egen liv. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att det är nästan omojligt att inte röra/snudda vid bomarna när man backar eller parkerar? oberoende om man är nybörjare eller erfaren? 

Kanske är det en bra ide att rulla någoting mjuk på bomarna i fall man snuddar vid dem. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft tre segelbåtar med utombordare. Vid backning tycker jag det är att föredra att försöka hålla rodret rakt och strya helt med utombordaren. Rodret blir ändå tungt att hålla emot om det börjar svänga. Om du först lär dig att hålla rodret rakt och enbart styra med utombordaren så kommer du snart vända på en femöring. Men lägg i framåtväxeln med max styrutslag så snart det går. Båten svänger mycket effektivare framåt än bakåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...