Johankomet 1 Postad 15 Juli , 2012 Hej, Har ett VP 290 från 1990 som sitter ihop med en VP 570. Motor och drev har gått mycket fint och problemfritt. Men idag börjar drevet gå sämre. När man har friläge och lägger i back går växeln i fint. Men när man lägger i fram från neutral tar det just nu ca 4-5 sek innan den börjar driva. Ger jag lite mer gas så går växeln i (känns dock inte rätt) Känns som att det kan vara växelkona som är utsliten efter att ha hört liknande problem. Kan det vara något annat? justera något? Ska ut på sjön om två veckor och hade tänkt försöka ordna detta innan dess. Om det är konan som är slut. Hur svårt är det att byta själv? Någon som har tips på bra verkstad annars? Pris? (vet att konan är dyr i sig...) Tacksam för alla svar eller tips. Ha det bra! /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NicolasJ 0 Postad 15 Juli , 2012 Verkstadsboken för våra VP Dp.. drev: http://www.champagnelady.se/II/?wpfb_dl=1 se sida 47.. Det kan vara kona som var glassade, allså var polerats som glas. I forumer de säger att det räcker bara att slippa koner med slippapper, men jag vet inte detaljer. Att ta kona lös det krävs att skruva av en stor mutter (vänstergängade!) - det svåraste är att fixa axeln ända.. De skriver om dett på följande tråd: http://forums.iboats.com/showthread.php?t=367401 men angående en annan fråga om att byta en mässing skiva - detta kräver att ta axeln lös vilket krävs för att lösa konan också. Men kanske för att slippa konan det inte är nödvändigt att ta lös den.. jag vet inte. Senast ändrad av NicolasJ | 15 juli 2012 | 21:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johankomet 1 Postad 16 Juli , 2012 Tack för snabbt svar! Jag får nog ringa runt till verkstäder för och se om någon har tid och hjälpa mig med ett konbyte. Går det att fortsätta o köra eller finns det risk att något annat går sönder? Tänkte drevet kunde fixas under hösten istället... Brukar vara tufft och hitta hjälp mitt i sommaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hstrom 2 Postad 16 Juli , 2012 Är du säker på att det är konan? Det låter som du har problem med att inte växeln går i. Jag skulle tagit bort täckkåpan på drevet, där växelvajern sitter. Kolla så att inget hänt med infästningen där. Vajern drar ju en mekanism som ger fram resp back. Kanske något hänt så att inte vajern drar tillräckligt mkt? / Hstrom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johankomet 1 Postad 17 Juli , 2012 Hej, Inte helt säker på vad för fel det kan vara. Har dock nu hört från diverse mekaniker att det med största sannorlikhet är konan som är sliten. Växeln går i efter 3-5 sekunder (smyger i). Backen växlar fint. Så tyvärr ser det ut som att det blir konbyte (och även ompackning av drev när man ändå är igång). Någon som har tips på bra firma som skulle kunna göra denna operation åt mig? Pris? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 12 Augusti , 2012 Hej, Jag börjar få samma problem. Har tänkt avvakta vintern för att fixa detta. Nikolas, du skriver att en del har slipat konan. Har du länkar till någon som gjort detta? Skulle vara intressant att få höra fler erfarenheter kring detta. MItt drev lägger i framväxeln lent, men distinkt, när drevet är kallt för att efter ett tag börja slira lite när man lägger i framväxeln. Detta hände första gången denna helg, tror ni konan håller säsongen ut? Har tänkt sticka ut på ett par turer till detta år så det är inte jättemycket åkande kvar. /Larban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 13 Augusti , 2012 Är konan på väg att ta slut så skulle jag fixa det innan jag ger mig ut, hade samma problem med mitt drev förra året-slirade ibland och ibland inte, slutade driva helt en dag, inte kul om det händer vid fel tillfälle. Jag hade tur när mitt la av, drev in mot bryggan med vinden kunde lika gärna lagt av mitt ute i skärgården bland stenar och grund. Tog bort överhuset själv och skickade det till MMS i Västerås på en måndag och dom byte konan och packade om huset och jag hade huset tillbaka reparerat och klart på torsdagen, kostade ca.11.000:- om jag minns rätt. //Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 13 Augusti , 2012 Jag fick fel olja i mitt ena drev och upplevde samma problem som er. Rätt olja och problemet var borta. Bara en tanke om ni bytt olja nyligen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 13 Augusti , 2012 Ajaj, att det slutar driva vill jag inte vara med om, huh. Roger, kan du uppskatta ungefär hur många turer du var ute efter att du upptäckte sliret. Jag har även en extra utombordare jag har med om det värsta händer. Fredrik, Jag tror tyvärr inte oljan är problemet eftersom backen klonkar i som den ska, backen borde i så fall påverkas lika tycker jag. /Larban Senast ändrad av larban | 13 augusti 2012 | 10:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 13 Augusti , 2012 Lite svårt att svara på men inte var det speciellt många turer, märkte ju inget så länge jag inte la ur och i växeln, dom första gångerna det hände så trodde jag det var något lurt med inställningen på växelvajern eftersom det inte hände varje gång jag la i växeln, men det mest luriga var att det först bara visade sig när drevet blivitvarmkört. //Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 13 Augusti , 2012 Tack! Hm alltså exakt som mitt drev, det händer bara när det är varmt. Har ingen lust att lyfta nu, säsongen är i stort sett över men om jag kommer ut på tur tar jag nog med extramotorn. Tack igen för info! /Larban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser