Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
steffotall

bränsleslukande mercrusier 4,3mpi Ryds 23 dc

Rekommendera Poster

Halloj!  Har nyligen fått min nya Ryds 23  dc levererad. Inköpt av Huges (i konkurs) levererad av Ryds (oxå i konkurs) jag har ingen att vända mig till med mitt problem, nämligen  att båten drar sjukt mkt bensin, cirka 3-4 liter sjömilen vid cirka 22-24 knop/3300varv.  Jag har frågat runt på ett antal verkstäder och marinor men får inget bra svar.  Någon som har varit med om ngt liknande eller vet ngn som kan hjälpa.

Tack på förhand

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skumt! men godtyckligt varv borde väl kunna läsa lite motorkoder, motorn helt standard. 3300 varv på min (förvisso WA men skrovet tror jag samma) ger några knop högre fart. Har du kollat propellerns mått och om den är skadad på något sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga skador på proppen, jag hade en fundering på det. Men den går utan problem upp i 36 knop med fyra i båten och utan vibbar av ngt. slag. Jag kan inte så mkt om båtar men tycker kanske att om man köper en ny båt borde väl den rätta proppen sitta på.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har du mätt förbrukningen? Enbart genom instrument eller har du mätt hur mycket du tankat och jämfört med faktiskt körd sträcka? Tänkte om det är så enkelt att instrumentet för förbrukning är felkalibrerat... 3-4 l/nm är ju rejält mycket, den bör väl knappast dra mer än 1,0-1,5 l/nm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite skillnad på 3, eller 4 liter distansen också... Ligger det mera mot 3 liter och båten inte planar ut ordentlig tycker jag det låter ok. Har du kollat vad förbrukningen ligger på vid tex, 27-28 knop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Låter otroligt mycket! Då drar den mer än min. Jag har 2st 7,4l maskiner.... Nåt är fel. Se till att få den kollad så att allt står rätt till innan nåt går sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Släpp handbromsen!  cheeky

 

Hur mäter du hastighet? logg eller GPS?

Vad toppar botten och vad har du för vartal då?

1,5 liter låter mer rimligt vid marchfart. 3-4 är totalt fel, antingen mätmetdo eller maskinfel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut inga probklem att få den att dra 3 liter distansen, om man kör med arslet i sjön, eller extremt framtung båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med den bränsleförbrukningen så borde det synas på stiften. De borda vara svarta/sotiga.

Antagligen har du fel på givaren till tempraturmätaren till ECU (dator) Givaren signalerar antagligen att motorn är kall, därmed sprutar datorn in mer bränsle. Beroende på hur dålig givaren är så blir reslutaten olika med med högre bärnsleförbrukning.

 En gång hade jag en givare som hade hängt sig på exakt 34grader. Det var ett helvete att finna felet. Då den bara går lite, lite för fett. Men ändå för fett.

Du har minst två tempgivare på din motor, kanske till och med tre. En till instrumentmätaren. En till datorn (ECU) och kanske till och med en för varningslarm.

Jag skulle först och främst kolla givaren som går till datorn. Går att mäta upp dem med en Ohm mätare. Alltså en vanligt digitalelmätare. Precis hur din givare fungerar vet jag inte. Men det finns massor med information på nätet om hur du enkelt kan kolla den.  Men kolla först och främst så kontakten sitter i och att det inte finns några som helst tecken på rost eller liknande i kontakten. Kan bli väldigt konstiga världen med minsta lilla skit i kontakten.  Jag gissar på att givaren du söker efter sitter någonstans på termostathuset. Kolla en sprängskiss!

Att koppla upp din motor till en motordiagnos är enkelt och avslöjar en hel del. 

Med din bränslförbrukning borde du har rätt gott med rök bakom båten. 

Lycka till!

mvh
Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla fiffiga tankar om trailers, och tung i arlslet mm.wink

Tack till Kristian, ditt inlägg var intressant, jag ska dra det för någon pålitlig servicekille.

Någon som kan rekomendera en bra Mercrusier-mek i Storstockholms-området?

 

mvh

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vi pratar väl om en ny båt? Då är det föga troligt att det skulle vara fel på givare och dyl.

Jag tror snarare på fel propp och/eller en liten handhavande kurs vad det gäller powertrim/gångläge. Har du haft båt med powertrim tidigare? Båt med trimplan? Om inte så ta med någon som har lite känsla för planande båtar med dig ut och övningskör Du har hittat ett bra gångläge när du kan trimma ut så att det känns att båten går lätt och gör likadant med trimplanen. Allt som ligger i vattnet bromsar. Úpp med drev och trimplan så långt det går när du väl har kommit upp i plan.



Senast ändrad av All_to_slow | 17 juli 2012 | 13:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut är jag relativt grön. men jag försöker undvika att ha för mkt motstånd i vattnet.  Kan det verkligen vara fel propp på en helt ny båt?  

mvh

stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, troligen inte fel propp.

Funder över mätmetod, drar verkligen båten så mycket?

Hur mäter du bränsleförbrukning och hur mäter du hastigheten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte har erfarenhet av motorbåt så tycker man att de drar sjukt mycket bränsle. Jag var t ex utan båt några år men skaffade sedan en ny båt och blev förvånad på nytt hur mycket en motorbåt drar. Jag hade väl förträngt det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från tidigare inlägg om Ryds 23 Wa som bör vara likvärdig

1) Bränsleförbrukning för Ryds 23 WA vid 26,7 knop är 1,34 liter/distans. Drar du av gasen ned till 3000 varv/minut så faller farten till 20 knop jämt och förbrukningen är 1,13 liter/distans. Som jämförelse drar Finnmaster 6600 bara 0,95 liter/distans vid 24 knop.

Testet finns att beställa här på Maringuiden under Tester -- kostar 40 kronor.

 

Källa

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=367525

(några inlägg nedåt)

 

Mäter du rätt ska du reklamera båten omgående.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen!  reklamera är bara att glömma, både Huges och Ryds i konkurs. Jag får strunta i instrument och mätare, helt enkelt tanka upp till bredden köra 20 distans och sedan direkt tebx till macken. återkommer när det slutat regna och åska.....

kul med så mkt engagemang från er alla.

 

ps! han på sjömacken är glad iallafall

mvh Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undvik farter mellan 7 och typ 16 knop då drar den mycket soppa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har smartcraft instrument, beror detta fenomen på en felkalibrerad tankmätare. Du kan kolla hur mycket den faktiskt drar liter per timme (LPH) dividerar det med din faktiska fart så får du korrekt värde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan mycket väl vara fel propp. Drev och propp ligger i båten omonterat vid leverans till handlaren från fabrik och har man då flyttat in de grejorna på ett lager (tex. pga. stöldrisk) och inte märkt upp grejorna ordentligt så det lätt hänt att det hamnar en en eller ett par stigningar för stor propp på. (teoretiskt sett så kunde det tillochmed vara ett drev med fel utväxling...)

 

Lita på smartcraften den stämmer bättre än om du tankar upp och mäter så. I smartcraften bör du lätt kunna se den momentana förbrukningen och på så sätt lära dig när och hur båten går billigast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.  Har kalibrerat om smartcraften och sedan tankat upp till bredden, körde sedan 24,7 distans enligt trippen åkte sedan å tanka , fick i 41.5 liter vilket ger en förbrukning på 1,68/NM.

jag körde blandat mellan 22 och 32 knop och varva mellan 3200-4000 , drevtrimma mellan 2-4 samt undvek att använda trimplanen för mkt.   Nu börjar det likna ngt.

Tack till alla som engagerat sig i mitt problem.smiley

mvh

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det likna något.yes

Kul att det löste sig.

 

Trevlig fortsättning på sommarencool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Hur kalibrerade du om Smartcraften? Jag fick min båt i går ( Ryds 23DC ) och allt är på engelska ( kan läsa engelska ) men har trots detta inte förstått hur jag ska kalibrera den?

Vet du hur man får den på Svenska så den mäter knop och liter istället för gallon och miles.

Den vänstra mätaren sa att jag förbrukat 9,3, gallon på turen, den högra sa att det var 67% kvar av full tank som är 150L. Det två värdena stämmer ju inte. På Marinfritid där jag köpte båten får jag inget svar kring detta eller mindre hjälp än vad jag behövde iaf.

Sedan visa min Lawrance hela tiden skyhöga va temperaturer i vattnet, missar djup ofta osv, lite väl varmt att bada i 29 grader i augusti nu kanske. Nån som haft samma fel på lawrence hds 7?

Ny på forumet, men hoppas kunna hjälpa lite med mina gamla båtar som snart ligger under sjöboden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånade ju tråden lite.. men satte mig och gick igenom smartcraft och ställde in metric på alla värden. Är troligen möjligt att få ner förbrukningen till rimmliga nivåer när man lärt sig köra båten :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...