Sliparn 0 Postad 15 Juli , 2012 Hej.! Kan det komma in vatten i motoroljan från vattenpumpen på min b18 motor? Det måste väl sitta någon packning i vattenpumpen? Eller är det topplockspackningen? Sista frågan. Är det svårt att byta topplockspackningen om det är det som är felet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 15 Juli , 2012 Vatten från sjövattenpumpen är helt ritkigt en vanlig orsak vid vatten i oljan, det sitter två packningar i pumpen, en håller vattnet borta från motorn och en motoroljan borta från vattnet. Det är inte svårt att byta topppackning på en B18, finns knappast enklare motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 15 Juli , 2012 Vilken vattenpump har du? Har den ett slätt lock eller en bula mitt i locket för axeln? Det skall finnas dräneringshål på pumpen så att vatten som läcker ut ur axeltätningen kan rinna ut innan det rinner vidare in i motorn men dom är ofta igensatta av smuts eller färg. VIsst är det förhållandevis lätt att byta packning men om läckaget beror på korrosion av block eller topp är det inte så lätt längre, be någon kunnig person granska prylarna om du beslutar dig för att plocka av toppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lyckopeter 0 Postad 15 Juli , 2012 Är den sjövattenkyld så finns det risk för att block eller topp är kex...och att du får vatten i motorn av den anledningen, annars kommer det från impellerpumpen eller oljekylaren, eller kyllimpan. men kan även vara topplockspackningen. börja med ett komptest. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sliparn 0 Postad 15 Juli , 2012 Vattenpumpen har ett slätt lock. Jag kommer från båten nu och jag tror inte att vattnet kommer från vattenpumpen. Kan man kolla om topplockspackningen är trasig utan kompprov. Enda skillnaden när jag har kört är att motorn går dåligt på låga varv. 1200 varv och uppåt går den bra.. Hur gör man när man byter packning? Tar man bort förgasare. limpan o.sv. och släpper på dom fyra bultarna på ovansidan. Kul och veta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lyckopeter 0 Postad 15 Juli , 2012 komptest är enklaste och billigaste vägen till första felsökning...finns grejer för att testa på biltema, jämför med att köpa ny topplockspackning, grenrörspackning och bultar som det helst ska vara...och momentnyckel är med ett måste vid återmontage om du inte har någon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 16 Juli , 2012 Att den går ojämnt tyder på att packningen har gått. Felsök enligt min lista, så bör det hela klarna... Kolla tändstiften, ser något annorlunda ut? (Har själv haft sjögräs och rost när det varit illa) Gör ett kompprov. Max 10-15% skillnad mellan cylindrarna.(Stiften skall vara ur alla cyllindrar vid test). Ojämnt värde, häll i lite olja i cylinder med lågt och pröva igen. Ingen skillnad = topp, skillnad = kolvringar eller dyl. Har du i det här läget ojämn komp är det bara att öppna motorn. Om inte: Ta loss vattenpumpen och du bör ha rost bakom om den läcker så pass att det syns på stickan. Ta loss limpan och se om du har rost i kanaler osv. Har du nu inte hittat något fel är det eventuellt spricka i blocket eller oljekylare. Sannolikt har du ojämn komp och topplockspackningen har gått. Den byts relativt enkelt. Viktigt är planad topp och rena ytor. Jag byter en topplockspackning på ca 3-4timmar på B18, så det är inget enormt jobb. Hade det varit avgaslimpa, vattenpump eller limpa hade den normalt inte gått dåligt på lågvarv. Dåligt går den pga att vatten/ låg komp gör att cylindern inte ger kraft förens kompressionen övervinner problemet. Senast ändrad av Mange249 | 16 juli 2012 | 12:01 Senast ändrad av Mange249 | 16 juli 2012 | 12:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sliparn 0 Postad 16 Juli , 2012 Hej, Har plockat isär motorn för byte av topplockspackning imorgon. Hur mycket tryck ska det vara ur oljeventilationen (eller vad det heter) slangen som går upp till förgasaren. I den tyckte jag att det blåste mer än vanligt.?? Kolvring trasig? Senast ändrad av Sliparn | 17 juli 2012 | 12:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 17 Juli , 2012 Du kan få högt tryck där av dålig topplockspackning... Kolvringar eller dylikt är det man tänker på först, men när du har de anda problemen också kan det mycket väl vara topplockspackningen. Kompen går då ned i vevhuset genom kanalerna och trycks sedan ut genom ventilationen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sliparn 0 Postad 17 Juli , 2012 Skönt att höra.! Hoppas du har rätt. Packningen kommer imorgon så då är det bara att plocka ihop och hoppas på det bästa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 17 Juli , 2012 Du bör låta någon kontrollera att den är plan/planslipa toppen innen du montterar ihop motorn... Har varit med om skeva toppar mer än en gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sliparn 0 Postad 18 Juli , 2012 Nu är motorn ihopsatt igen och övertrycket i motorn försvann så jag tror ett problem är löst. Men den går inte 100 på låga varv under 1200varv så kroknar den. Ska slå i lite medel som gör rent förgasarn. Samt byta brytare och fördelarlock se om det blir bättre..Eller vad tror du?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 19 Juli , 2012 Har du gjort något kompressionsprov på motorn? Och om så, vad var resultatet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sliparn 0 Postad 19 Juli , 2012 Jag är så glad. Motorn fixad. Gjorde rent förgasaren så blev det bra. Motorn går som en klocka igen, Och inget vatten i oljan. Tack!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 19 Juli , 2012 En fråga bara, har Di filter på inkommande bränsleledning annars är ett bra tips att skaffa det, gärna med vattenavskiljare! Skit i förgasare skall det inte behöva bli nuförtiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 20 Juli , 2012 Bra att det löste sig. Inget är så tråkigt som att få motorproblem mitt under högsäsong. Glöm nu inte att efterdra toppen bara. Sätt in vattenavskiljare och bra filter som sagt, så är det bara att köra vidare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser