Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Kapitano

Färsk-vattenpump som är för stor.

Rekommendera Poster

Jag köpte en ny vattenpump för 2 år sedan som blev för kraftig. Det fungerar som högtryckstvätt vid diskbänken. NU ÄR MIN FRÅGA måste jag byta pump eller finns det alternativ för att strypa flödet: Det läcker som fasen lite här och där samt är opraktiskt. Börje kapitano

post-10016578-1394237171,6644_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Lite frågor:

Det är inte pumpen på bilden du menar?

Vilket märke/modell är det?

Vissa modeller kan man visst sätta ner trycket på har jag hört.

Ett annat alternativ kan vara att installera en expansionstank. Jag har en sjövattenpump som inte gick på jämna varv vid normal spolning vilket gjorde att den hostade så att det sprutade ur diskhon men sedan jag installerat expansionstank funkar det perfekt.

Om det läcker lite här och där så kanske du har andra problem också. Ett vattensystem ska klara ganska höga tryck utan att läcka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är dom lite opraktiska de där pumparna. Jag antar att du lärt dig att använda stortån till avtryckaren. Ett sätt att reglera trycket skulle kunna vara att ha sko med kraftiga sulor på den andra foten. Pressar du kraftigt mot chucken går motorn ned i varv och du får en lugnare stråle. Kan fungera om du sitter och diskar men en dusch tex kan bli hälsovådlig. Du bör nog sätta den i en plastpåse isåfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det finns lösningar! Tror du hade lite otur när du tänkte bara.

Den snyggaste lösningen är att reglera effekten in till maskinen med en varvtalsregulator som på bilden  http://www.conrad.se/POWER-CONTROL-230-V/AC.htm?websale7=conrad-swe&pi=190587&ci=SHOP_AREA_17360_2407020

Byt sedan ut den lilla svarta ratten man vrider på mot ett vattenkranshandtag så blir det riktigt proffsigt.

post-10013442-1394237172,3505_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...