Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
900rr

Microbrytare till Alpha One

Rekommendera Poster

Behöver hjälp med microbrytaren hur den ska kopplas in ..

förra ägaren har kopplat ur den på min båt och nu har ja bytt vajer m,m och vill koppla in den för att se om det funkar.

kablarna är klippta och det sitter ringkabel skor på kablarna ska dom skruvas fast nånstans 

eller ska jag bara sätta ihop dom ? 

Hjälp !!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för motor? Årsmodell? Finns det en eller två mikrobrytare? En brytare är till för att döda motorn när du ska läggaväxeln i neutral. Fungerar inte den kan du inte lägga ur växeln. Finns det fler brytare har du en mer avancerad motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

motor 5,7 års 88 Alpha one gen 1 1st givare....

kablarna är klippta några cm från microbrytaren och så sitter det ringkabelskor på dom

har hittat 2 likadana kablar också tror ena kommer från fördelaren också med ringkabelskor.

Detta handlar allså om microbrytare som sitter vid växelvajern uppe på motorn

(den som ska göra att det går lätt att få ur & växlar)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade liknande problem i våras, monterade i en ny motor som hade MSD tändsystem och fördelare, dessa är inte förberedda för denna microbrytare så jag monterade ett växlande relä på plus ledningen till spolen, detta gör att när min microbrytare slår till dödas tändningen helt.

Detta har fungerat bra för mig, på min gamla motor satt det Mercruiser Thunderbolt IV tändsystem  och där såg det lite annorlunda ut, har du samma system kan jag gå ut i garaget och kolla hur den är kopplad ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej ja jag har tunderbolt så du får gärna gå ut och kolla upp det å kanske ta nån bild :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min micobrytare finns 2 anslutningar, den ena (svart) är kopplad till jord (minus) och den andra (vit/grön) delar sig i 2 varav den ena går in i fördelaren och den andra går in i tändmodulen, dessa 2 är vit/gröna.

Hoppas detta var till hjälp !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjo min brytare är paj vart köper jag en ny ? va kostar dom ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...