Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
bebbster1976

Var och vilka sjökort?

Rekommendera Poster

Är nu precis i farten att köpa mig en lite större (för mig) båt. Har i alla år sedan jag var yngre haft mindre styrpulpetare eller vanliga med snurra. Men nu skall det som sagt bli någonting runt 24-26 fot. Tanken är att familjen skall åka runt på lite semestrar mm.

Så plötsligt börjar det bli lite mer intressant med sjökort mm. Har ju innan alltid kört runt i vatten som jag kört i sedan jag var liten så där har det liksom inte funnits några överraskningar. Men nu när det kommer bli lite okända vatten behöver jag lära mig vad som behövs.

Det första jag vill införskaffa mig är vanl sjökort som jag kan navigera med enligt gamla metoder. Dvs kompass, pappersform osv.

Så var hittar jag bra sjökort? Har kollat lite på en bok med båtsportskort. Kommer det att funka eller blir det krånligt med så många små sidor. Kanske bättre med större ark? Och var hittar jag dom?

I övrigt vad använder ni vana för utr, GPS, Plotter, ekolod mm?

//B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompass, båtsportkort och handhållen GPS (vattenskyddad) är
grundutrustning som räcker långt. Om du har en bärbar dator så
kan du använda gratisprogram typ SeaClear, som med GPS-puck
och sjökort (som kan laddas ner från thepiratebay, vilket kräver ett
något sådär stort samvete) som backup system. Fördelen med att
använda datorn är att du kan zooma in och ut hela sjökort på en
stor skärm. Nackdelen är att systemet är fuktkänsligt och att
ljusstyrkan inte kommer i närheten av en plotter och därför av
tidigare nämnda orsaker inte bör användas i sittbrunnen.
Vanliga sjökort kan precis som båtsportkort och övrig nav. utr.
köpas i båttillbehörsbutiker och många bokhandlar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi lever på 2000-talet, köp en en liten plotter! Till skillnad mot papperssjökortet så visar den hela tiden var man är och vart man är på väg. Dessutom betydligt lättare att hantera i en båt, i synnerhet om det går lite fort. Ska man navigera med traditionella metoder behövs sjökort, kompass, logg och peilkompass för att kunna fastställa sin position. Dessutom kunskap och träning. Vill man ha backup till plottern så skaffa en iPhone eller iPad med vattentät påse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är nog det enda rätta. Dock skulle jag aldrig vilja vara helt utan vanl sjökort och lite enkel nav utr.

Har du något tips på en bra plotter som man inte blir ruinerad på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst kan det vara bra med gamla hederliga grejer men oftast duger ett gammalt sjökort om man inte är riktigt snål, då kör man med utskrifter från Eniro ;). Kompass, där duger en enkel: Min orginalkompas läckte så det blev en ny fast den har aldrig används mer än att hänga kepsen på. Men, autopiloten har ju kompass som används ofta. Det jag aldrig skulle vilja vara utan är handpeilkompassen den används ofta ihop med plottern.

Just nu är det lite lurigt med plotters, nästa generation kommer att kunna samverka med iPhone/iPad. Raymarien har det men det kostar. Lowrance Elite 4 tycker jag är prisvärd, n kompis köpte en som vi provat och den fungerar utmärkt. Skärmen är inte stor men det funkar. Kostar knappt 3000 men är ca 700 kr billigare om man beställer från England (tex jgtech.com). Standard Horizon CP-180 är en trevlig 5 plotter för ca 3500 i UK. Glöm inte kostnaden för sjökorten, C-map och Navionics är billigast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Själv kör jag bara en 7   plotter, jag betraktar båtsportkortet som huvudnavigationsmedel. Det räcker med fingret i spåret tycker jag. man klarar sig utan pejl- och gång kompass i skärgården, transportör är oxå mest ett resrvbestick.

Med tiden bli man trygg med bara sjökort, och man tycker det är snabbast och bäst.

men en gps undangömd kan ge en trygghet gom gör sjökortsläsandet lite mer avslappnat.

Jag ska dock lägga till att många anser  att det finns tillbehör som funkar så bra att sjökort är overflödiga, kanske har dom rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...