Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Northtorp

Alternativ till Dc-Dc laddare

Rekommendera Poster

Jag har en ide vad gäller toppladdning av batterierna under motorgång. Ctek kom ju härom året med sin D250S Dual som verkar alldeles perfekt men nu undrar jag om jag inte redan har det som behövs för att få samma resultat. I båten har vi en växelriktare som levererar ren sinusvåg och vi har en kraftfull 220 volts laddare från just Ctek. På motorn sitter det två generatorer som bägge levererar bra med ström men varken ger en 5-stegsladdning eller 14,4 volt. Min tanke är att helt enkelt ansluta laddaren till växelriktaren och på så sätt få en optimal laddning UNDER MOTORGÅNG självfallet måste ju laddaren kopplas bort när motorn stoppas det är ju ingen evighetsmaskin. Jag vill gärna få respons på denna tanke, är detta omöjligt? Ha en trevlig fortsättning på sommaren //Northtorp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem att göra på detta sätt, det är lite att gå över ån efter vatten men man slipper investera i nya prylar.

D250S är på 20 A och ska man uppnå samma effekt bör man då ha en M200 eller M300 som är på 15 resp 25 A.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det som att gå över ån efter vatten men generatorer är ju egentligen ganska dåliga på att ladda batterier trots att det är det enda dom ska göra. Vi har solceller som ger oss en nettoförlust på ca 30Ah/dygn så en 25A laddare bör ge det där sista de timmar som motorn går. //Northtorp Senast ändrad av Northtorp | 15 juli 2012 | 11:22

Senast ändrad av Northtorp | 15 juli 2012 | 11:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alternativet är en solpanel med regulator, denna toppladdar batterierna om de blivit grundladdade av motorn. Fungerar helt automatiskt. Har man tillgång till landström så kan man ta tex en nätdel till en bärbar dator och mata sollcellsregulatorn med den och få batterierna toppladdade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...