LasseBoy 0 Postad 15 Juli , 2012 Har vart ute och kört och har märkt att båten har tappat ca 4 knop i hastighet, kan det va impellerna som ska bytas, strålen ser bra ut så där av känns det som de är ok, den är servard varje höst. Se n när vi drog ring i 20 min och stängde av motorn så vill han inte gå igång tog ca 15 min innan han hoppade igång , hände 3 gåmger samma dag, tips på problem sökning. Motor 60 hk evinrude 2 takt 1985 år Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 542 Postad 15 Juli , 2012 Hej Det är svårt att ge några råd på relativt lite information men att båten tappar fart beror nog inte på impellern. Förlusten av toppfart har säkert andra orsaker. En motor från -85 kan ha många möjlliga fel. Svårigheten att få igång motorn efter en hård körning kan bero på tändstiften. Kolla att du har rätt stift och att de inte är för gamla. Sen överlåter jag till de mer kunniga att ge dig tips om möjliga fel men lite mer info om vilken båt den sitter på, hur mycket den varvat före och efter fartminskningen, hur farten är mätt (GPS?), om den uppförde sig annorlunda innan ni stängde av den etc är nog till hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hammarobo 0 Postad 15 Juli , 2012 Hur ser båten ut under beväxt? Det har väldigt mycket med hastigheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LasseBoy 0 Postad 15 Juli , 2012 Går i insjö , så ingen beväxt. Båten är en monark 555, byter dom inte stift när de gör servicen varje höst.? Varv räknare har jag ingen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
borgsth 0 Postad 15 Juli , 2012 Har själv haft en Evinrude, fast 70hk -95. Fick problem med den som var liknande, och till slut började motorn dö helt när man gick ner på låg gas. I början så tappade den kraft och började vara svårstartad efter längre sträckor med fullgas. Efter massor av letande på forum m.m. och felsökning visade det sig att motorn tappat kompression på mittencylindern, och efter ytterligare felsökning (isärplockning) av motorn visade det sig att cylindern skurit på insidan kolven. Inga stora repor men tillräckligt för att blocket måste borras om. Kolla kompressionen på cylindrarna så den är ok. Problemet visade sig bero på fel bränsleblandning (för lite olja). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LasseBoy 0 Postad 16 Juli , 2012 Är lite kass på detta, hur kollarnjag? Ska jag lämna in den är det värt det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser