Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
xdajoni

Provtrycka limpa och knä

Rekommendera Poster

Hej,sökt en del på forumet om provtryckning men hittar inget om hur dom faktiskt gör.. Vissa med vatten (trädgårdsslangen) vore ju optimalt.. Andra med luft. Men inget om hur, tätning m.m. Har fått in vatten i 1 cylinder och brände startmotorn när jag försökte starta, och försöker nu lokalisera var skadan är.. Tog bort limpor och knän igår, fanns en liten spray skvätt av rost i ena avgashålet på ena limpan men inte på den sidan som jag hade vatten i ena cylindern. Packningarna mellan limpor och knän hade lite rost också, vet inte om det är normalt eller inte.. Limpor och knän är bara nått år gamla... Motorn är en 5.7L LX mercruiser

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På ingångarna till min limpa sitter det kopparrör som är tätade med en oring, och på rören sitter det slangar som går vidare.Så jag satte på slangstumpar på alla rör, tätade med passande bult och slangklämma, monterade en gummipackning mellan limpa och knä så det blev helt tätt. med en liten rörstump och två slangklämmor anslöt jag trädgårdsslangen in på limpan. sen slog jag på trädgårdsslangen.

Misstänkte starkt att limpan var dålig då jag hade fått vatten i motorn. resultatet gav ingen riktig ahaupplevelse,lite fuktigt i två av insugsrören efter fem minuter. så gjorde tvärt om, gjorde en plugg med ventil som jag satte tryckluft till, och hade limpan i ett vattenbad... då såg man verkligen hur mycket det läckte.

Hoppas mitt svar kan ge nån hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Har sett tips om att man kan använda aceton. Det kryper fram ur minsta springa/hål.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde säga...om du gör som jag beskrev så du måste trycka två ggr  både in och ut ur limpan går ju en kanal från oljekylare och fram, och en framifrån och bak till avgas. eller att du sätter en slang som går in och ut i framänden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Limpor och knän ligger delade på köksbordet för tillfället.. Tänkte ansluta slang eller pump på undersidan av limpan där det satt slang ansluten innan. Sen försöka täta dom små hålen i överkant där den ansluter mot knät där vattnet går och sen vattenbad och pumpa luft och kolla efter bubblor. Eller är jag helt off nu. Läste att nån tryckt ner trasa för att täta, tejp funkade inte iaf, lite över ambitiöst där

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och vet inte hur din ser ut...men på min går både avgaser och vatten ut genom knä..så blir tätt om man sätter en stor gummitätning över hela och skruvar ihop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma för mig. Avgaser och vatten genom samma. En bit gummi som täcker hela och lite brickor med tvingar låter som ett bra tips :))

Senast ändrad av xdajoni | 16 juli 2012 | 05:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Har inte använt det själv, bara sett på en del amerikanska sajter att de rekommenderat det. Om jag fattade det rätt har aceton så låg ytspänning att det kryper fram på ställen där vatten inte tar sig fram. I teorin bara att fylla limpa och knä med aceton och vänta ett tag för att se om det kryper fram någonstans. Man ska inte behöva trycksätta det hela om man använder aceton. Specielt lämpligt om man misstänker sprickor i limpa/knä. Har som sagt var inte provat det själv. Googlar du lite på det finns det säkert mer att läsa från dem som har provat det.

Senast ändrad av silviasurfarn | 16 juli 2012 | 11:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det vore guld om det funka så med aceton. Då får man nästan pröva att först hälla i vatten hålen och kolla ifall det läcker, och sen pröva avgas delen.. Menar att men separerar testen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...