Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
Amanda31

Radioantenn

Rekommendera Poster

Köpte en radio/stereo, men utan antenn. Har dock en VHF-antenn för mastinstallation liggande. Kan jag använda den som vanlig radioantenn monterad på pulpit? Eller måste jag köpa en ny antenn? I så fall vilken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FM bandet är 88-108 Mhz och VHF antar jag är för telefonbandet som är runt 160MHz. Det blir ju fel att ha en sån antenn till radion. Vad har du för antenningång på radion? Skaffa en passande antenn med rätt impedans och frekvensområde för radion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haver tagit den billigaste radioantennen och hängt den i en garderob.

Fungerar ok på bästkusten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antennlängden är knappast kritisk för mottagning av vanlig FM-radio. Enda regeln är att få upp kabelstumpen/sprötet så högt som möjligt. Så att dela en VHF-antenn borde fungera utmärkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En VHF-antenn är inte optimal för FM-radio, troligen är även impedansen fel. Men det kan funka, vissa VHF-antenner gör det, andra gör det inte pga sin konstruktion. Men att prova kostar inget. En billig splitter dämpar ganska mycket. En antenn i garderoben är nog effektivare. En bra splitter kostar som en bunt FM-antenner. En enkel och bra antenn brukar vara en tråd mellan spridare och däck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det hela handlar ju om hur effektiv antenn man vill ha. En tråd ca 75 cm funkar hyfsat bra, men vill man ha perfekt antenn handlar det om dipoler som är frekvens och impedansanpassade till radion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...