Amanda31 21 Postad 14 Juli , 2012 Köpte en radio/stereo, men utan antenn. Har dock en VHF-antenn för mastinstallation liggande. Kan jag använda den som vanlig radioantenn monterad på pulpit? Eller måste jag köpa en ny antenn? I så fall vilken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 14 Juli , 2012 FM bandet är 88-108 Mhz och VHF antar jag är för telefonbandet som är runt 160MHz. Det blir ju fel att ha en sån antenn till radion. Vad har du för antenningång på radion? Skaffa en passande antenn med rätt impedans och frekvensområde för radion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 14 Juli , 2012 Haver tagit den billigaste radioantennen och hängt den i en garderob. Fungerar ok på bästkusten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jpa164 0 Postad 14 Juli , 2012 Det finns VHF-splitter som gör att man kan använda VHF-antennen till både VHF:n och en bilstereo, kan vara värt att testa. http://www.hjertmans.se/index.asp?rubnr=1081&xartnr= http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=16648 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 14 Juli , 2012 Antennlängden är knappast kritisk för mottagning av vanlig FM-radio. Enda regeln är att få upp kabelstumpen/sprötet så högt som möjligt. Så att dela en VHF-antenn borde fungera utmärkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 Juli , 2012 En VHF-antenn är inte optimal för FM-radio, troligen är även impedansen fel. Men det kan funka, vissa VHF-antenner gör det, andra gör det inte pga sin konstruktion. Men att prova kostar inget. En billig splitter dämpar ganska mycket. En antenn i garderoben är nog effektivare. En bra splitter kostar som en bunt FM-antenner. En enkel och bra antenn brukar vara en tråd mellan spridare och däck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 14 Juli , 2012 Det hela handlar ju om hur effektiv antenn man vill ha. En tråd ca 75 cm funkar hyfsat bra, men vill man ha perfekt antenn handlar det om dipoler som är frekvens och impedansanpassade till radion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 Juli , 2012 Samma här. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser