flar 0 Postad 18 Januari , 2005 Hej! Är det någon som vill berätta om trimplan? Bränsleförbrukning före och efter? Kan den börja plana tidigare och i så fall vad blir skillnaden? Jag är också intresserad av elutombordsmotor har någon använt en sådan till en liknande båtstorlek (Lohi 585 HT)med körning i 5 knop? Laddning solceller eller den större motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kneten 1 Postad 18 Januari , 2005 Jag har seglat i 30 år men köpte i fjol en sportbåt till grabben som kör wakeboard, och den båten hade trimplan. Utan dom hade den inte gått att använda, dvs. det var därför den första ägaren hade monterat dom. Den stora fördelen är att man kan köra fort i varierande sjö, det går att köra fullt i grov sjö om man kör ned nosen max. Det märks också mycket tydligt att den går lättast om det är blankt vatten och inga trim nere. Jag tror inte man räknar hem trimplan, det är en fråga om komfort! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flar 0 Postad 19 Januari , 2005 Hej! Den här synpunkten att det går att köra fortare i grov sjö det har jag inte tänkt på tidigare.Det skulle ju var mycket bra om det igik justera så den slår i vågorna mindre. Annars som den nu är utan trmplan börjar den plana vid 18-20 knop med 115 hk motor. Har provat en flipper 575 ht med 80 hk den började plana tidigare och mera steglöst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser