Anderssonjorgen 0 Postad 14 Juli , 2012 Hej! Jag är nybliven ägare till en Sea Ray Sundancer 230 från 1995. Den är svensksåld. I båten finns en eltoa installerad som jag inte förstått hur den fungerar, eller OM den ens fungerar. Det är en Macerator. Jag bifogar bilden på septitankans installation i nästa inlägg finns en bild på hur själva kontrollpanelen ser ut på toaletten. Här kommer ett gäng urkorkade frågor men jag behöver verkligen hjälp...Vilka slangar går till vilken funktion? Hur fungerar systemet? Var kommer spolvattnet in i toan? Hur tömmer man septitanken? Tackar på förhand för hjälpen! //Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anderssonjorgen 0 Postad 14 Juli , 2012 Hej igen. Så här ser manöverpanelen ut. Tyvärr en dålig bild men ni som har en liknande kanske vet vad det är. Oavsett vilken av de två kontakter jag trycker på så händer ingenting. //Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 14 Juli , 2012 Pumpen på bilden är tömningspumpen. Den används för att tömma septitanken. Knappen på andra bilden bör vara den som aktiverar tömningspumpen Om det är en eltoa så manövreras den från en knapp/vred på eller vid toan. Det kan finnas en knapp på den stora panelen som aktiverar toasystemet(lilla panelen) Vattnet in till toan får du följa slangen(normalt den klenare). Där bör sitta en kran som kanske är stängd Senast ändrad av Capitan | 14 juli 2012 | 17:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bildspel 2 Postad 14 Juli , 2012 Kolla alla säkringar till att börja med. Till min us macerator är det en nyckel jag vrider på och då hör jag ju hur den pumpar för att tömma septiktanken... Vattenintaget tilll min toa sitter i trappsteget ner i ruffen (240)...kolla som sagt att det är öppet. Är du säker på att det är en eltoa? Dum fråga kanske men för att vara säker...då torde du kanske även ha en kvarn direkt på toaletten. Slangarna är dels IN till tanken och FRÅN tanken till skrovgenomföring under båten (med av/på-vred)och den smala är säkerligen luftslang. Jag blir dock inte riktigt klok på den svarta slangen som sitter innan maceratorn? Ser att du även har en tankmätare installerad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 15 Juli , 2012 Den svarta slangen är uppenbarligen utslangen efter att skiten blivit finfördelad av kniven i Maceratorn. Ser inget konstigt med den installationen. Själv har jag inte sådan kontrollpanel utan en vanlig kontakt. Maceratorn för rejält med väsen när den går, så hörs inget är det fel på strömmen eller så har den fastnat. Har den inte använts på ett bra tag kan den fastna och då får Du skilja den åt och för hand vrida loss den. Min hade fastnat i vår och säkringarna bara small. Ersatte säkringen med ett litet avklippt spik så motorn fick extra ström och den lossnade direkt. Satte självklart tillbaks originalsäkringen omedelbart. Värt att prova. Som sagt - den svarta slangen = skit ut. Den gröna slangen är luftslangen som förhindrar tryck i tanken. Strax under vattenlinjen har Du garanterat både skit ut och vattenintaget till toaletten. Förre ägaren till min båt ville inte borra hål i skrovet så min toalett är kopplad från färskvattentanken. Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anderssonjorgen 0 Postad 17 Juli , 2012 Tack för all hjälp! Har nu kommit fram till hur maceratorpanelen funkar. Det var ett nyckelhål under den stora knappen på manöverpanelen. Eftersom den är av gummi ska man trycka nyckeln igenom och vrida för att få maceratorn att mala. Har även hur jag ska tömma tanken, det finns bara sjötömning på båten. Nu ska jag bara reda ut hur toan förses med vatten. Det troliga är att den tar från färskvattentanken för jag har inte sett något hål i båten under vattenlinjen. Problemet är att jag fyllde vattentanken igår men jag fick inte vatten vare sig till köket eller till toan. Troligen fyllde jag upp för lite vatten i tanken. Alla pumpar fungerar. När jag vrider på vattenkranen så hör man ett sörplande ljud men det kommer inget vatten. Nästa steg blir att följa alla slangar och se hur de går för att få reda på hur resten fungerar. Än en gång tack för den tid ni lagt ner på att besvara mina frågor!!!! //Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bildspel 2 Postad 17 Juli , 2012 Inte sannolikt att den tar färskvatten till toan...du har en knapp på elcentralen där du trycksätter vattensystemet/pumpen. Slå på den så har du vatten i kranen. Till toan har du en separat genomföring nånstans...förmodligen med ett avstängningsvred på. Kolla i stuvarna utanför toan om du inte har ett lock på trappsteget ner i ruffen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anderssonjorgen 0 Postad 17 Juli , 2012 Hej Bildspel. STORT tack för din hjälp! Jag har något som kan liknas vid en knapp på ett trappsteg ner i ruffen som jag inte haft en aning om vad det ska vara. Kan alltså vara avstängningsvredet? Det måste jag genast undersöka i morgon! Jag bifogar en bild på hur min elcentral ser ut. /Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anderssonjorgen 0 Postad 17 Juli , 2012 Hej Bildspel. STORT tack för din hjälp! Jag har något som kan liknas vid en knapp på ett trappsteg ner i ruffen som jag inte haft en aning om vad det ska vara. Kan alltså vara avstängningsvredet? Det måste jag genast undersöka i morgon! Jag bifogar en bild på hur min elcentral ser ut. /Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRay225 0 Postad 17 Juli , 2012 Hej Om du inte har någon Owners Manual för din båt, kan du ladda hem den här: http://www.searay.com/Page.aspx/pageId/10411/Owners-Manuals.aspx (om länken inte funkar, kopiera den) Sea Ray har till skillnad från de flesta andra, mycket bra service med manualer och brochyrer för äldre båtar. Hoppas du kan hitta lite matnyttigt i denna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bildspel 2 Postad 17 Juli , 2012 Har ju själv laddat ner min manual därifrån...bra tänkt! Problemet med toa och vattensystemet får väl anses som löst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser