Carl_Axel 4 Postad 14 Juli , 2012 Har ett Humminbird ekolod som fungerat perfekt i flera år men som nu tydligen har fastnat i Simulator-läge. Den visar fantasidjup och fantasibottnar och snurrar på även när jag ligger still. Har kollat givaren - inget där. Alla andra funktioner som fart, vattentemperatur etc. fungerar. Har slarvat bort instruktionsboken men vet att det finns ett simulatorprogram i instrumentet men är inte människa att hitta det hur jag än trycker - för att stänga av det. Någon som vet hur jag skall trycka för att få fram det - så jag kan stänga av (om det nu är det som ligger och arbetar. Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henketuffing 0 Postad 14 Juli , 2012 Tjena! Prova att ringa Comstedt på måndag, dom är Sverige agent för Humminbird. Dom hjälpte mig när mitt ekolod strulade. Lycka till! Henke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 15 Juli , 2012 Stort tack - jag gör så. Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 15 Juli , 2012 http://www.humminbird.com/support/ProductManuals.aspx Här kan du hämta manualen. På min Humminbird hänger sig tangenterna i ner läge ibland. Bara att trycka tll dom så de släpper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 16 Juli , 2012 Jättestort tack. Läste i manualen Du gav adressen till - och såg att om Power-knappen hålls intryckt mer än 3 sekunder när man slår på ekolodet blir det automatiskt Simulator. Finns stor risk att jag trycker in för länge -skall kolla det idag. (Men lite märkligt att jag efter 7 år ändrat beteende utan att tänka på det) Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 30 Juli , 2012 Ställde en fråga på internet och fick vänligt svar från Navalis - som ansåg att det var givaren som var slut. Den innehåller enligt dem kristaller som har en ungefärlig livslängd om 5 år och därefter måste givaren bytas. Min är 8 år och det går inte att få den att fungera så det är väl bara att byta till hösten. Sitter rätt långt ner under vattenlinjen och inte lyfter jag båten för det. Det visade sig att jag tryckt in powerknappen för länge och därför startat simulatorläge. Vid rätt start visar den dock bara 0,5 meter hela tiden. Stort tack i alla fall för vänliga och nyttiga råd. Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 693 Postad 30 Juli , 2012 Givaren kan visserligen vara piezo-baserad, men det är inga kristaller. Dessutom inte som bara håller i 5 år. Rent skitsnack. Mitt nuvarande Humminbird 250DX är över 10 år, och det förra jag hade var lika gammalt när den båten såldes. Däremot kan det ju faktiskt bli fel på givaren ändå. Lyssna om du hör ett svagt tick från trakten omkring den, vilket i så fall skulle tyda på att sändaren fungerar i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 30 Juli , 2012 Piezo effekten är något som uppkommer i kristaller så givaren är troligen en kvartskristall. Men nu har jag haft ett flertal ekolod sen ca79 och aldrig har någon givare pajat för mig. Däremot la mitt lod av häromdagen (Humminbird) och de berodde på att sladden åkt ur hållaren. Displayen visade då givaren inte ansluten vid påsättning och sen ca 3,2m djup. Nu efter isättning av kontakten normal igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser