Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
haguv

KAD32 - Automatsäkring utlöses

Rekommendera Poster

Hej, jag har en Fairline 30 Targa med dubbelmontage av KAD32. Sista resan löste automatsäkringen ut vid 3 tillfällen på babord motor. Alla instrument kopplade till babord motor (värme, oljetryck, diesel tank) slogs ut och motorn gick ned till tomgång, och växel kopplades ur.

Efter att ha stoppat motorn, tryckt in automatsäkringen igen, startar den som vanligt.

Jag upplever det som att detta händer efter en längre gång på låga varv, kring 1400 RPM varpå jag gasar en sträcka (3100 RPM) och sen går ned på ca 1400 - 1500 RPM.

Jag har bytt till en fast säkring, betydligt starkare, och då händer ingenting, trots samma beteende som ovan (den skall ersättas av en ny automatsäkring som inte är så sliten).

Har någon upplevt liknande, någon som har ett tips på vad det kan bero på eller vad som skall åtgärdas, så jag kan ha en std säkring som ej utlöses hela tiden.??

Tacksam för svar och lite hjälp och råd.

Mvh

Hans

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har KAD32P också, inte hade att säkringgen utlöses, men bara en fråga - när oljan i Dina KAD32 kompressorer hade bytits? Med gammal oljan kompressorn kan ju vara trög att vrida. Jag inte tror att det kan orsaka Ditt problem, men i alla fall kompressor olja skulle bytats varje 200-300 timmar (special VP kompressor olja, säljs i 250 ml burkar, varje kompressor tar 125 ml). (På min KAD32 säkringen är huvudvis precis för kompressor elektromagnetisk clutch).

Också, när jag tog av det locket på KAD32 'elektroniska' lådan, såg jag att genom vibrationer vissa kablar tappad en hel del av isolation.. läggde till lite eltejp och sprayade med Vd56.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, och tack för din feedback. Jag skall titta på elekrtoniklådan och se om det är förslitningar/avskavda delar på ledningarna.

Oljan till kompressorn är bytt till i år, så det är OK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har förvisso en Kad44 men har upplevt samma fenomen. Pratade med Penta folk och dom menade att kör man länge med kompressorn så kan den bryta säkringen något i kopplingen clutchen blir varm och strömmen stiger. Rådet jag fick var att ha en extra brytare för kompressorn. På min 44 fungerarar inte detta då elektroniken kommer att larma ut, men på Kad32-43 fungerar en extra brytare. Kan ju vara så att din babordsmotor eller ialla fall kompressorn blir varmare än dito styrbords.

//Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Erik, tack för ditt svar, jag har fått det svaret också, jag kommer att undersöka det inför nästa säsong, men det är fullt rimligt som du säger.

Imorgon bär det av, så då får vi se om detta stämmer :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har förvisso en Kad44 men har upplevt samma fenomen. Pratade med Penta folk och dom menade att kör man länge med kompressorn så kan den bryta säkringen något i kopplingen clutchen blir varm och strömmen stiger. Rådet jag fick var att ha en extra brytare för kompressorn. På min 44 fungerarar inte detta då elektroniken kommer att larma ut, men på Kad32-43 fungerar en extra brytare. Kan ju vara så att din babordsmotor eller ialla fall kompressorn blir varmare än dito styrbords.

//Erik

Hej

Är tanken att man skall kunna bryta kompressor med den extra brytaren när man skall ligga länge i kompressor fart ?

Jag har haft exakt samma problem och nu går inte den kompressorn alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många frågar om dessa problem med kompressorn på KAD 32 och det är synd när problemet är ganska lätt att lösa om man läser i verkstadshandboken annars är det svårt.

 

Från sidan 11-13 i VP verkstadshandbok. http://www.slaattevik.com/manualer/volvo_Elektrosystem.pdf

 

Kompressorn kopplar ej in:

Ta loss kontaktstycket till kompressorns magnetkoppling. Kör motorn över 1700 r/min, kontrollera med testmejsel över kontaktstyckets stift att strömförsörjning finns.

Finns ström ligger felet i magnetkopplingen eller ledning till koppling.

Felet kan även bero på att signal från varvtalsgivare inte erhålls. Kontrollera kablage och givare. Om kontaktstycket är strömlöst kan transientskyddet i magnetkopplingen vara skadat (leder igenom) vilket orsakar kortslutning. Detta löser i sin tur ut säkringen eller förstör varvtalsrelät.

 

 

I mitt fall var det: 

Varvtalsgivaren Typ: Induktivgivare (kuggräknare). Inre resistans 1050 Ω ± 100 Ω. Endast för styrning av kompressorns varvtalsrelä. Varvräknaren i instrumentpanelen får insignal från W– uttaget på generatorn. Åtdragningsmoment: max 50 Nm.

 

Var bara mäta resistansen på varvtalsgivaren, konstatera att det var felet och köpa en ny, montera Åtdragningsmoment: max 50 Nm. Problemet löst.

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...