Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
flying

Segla genom Ryssundet / Rånösundet

Rekommendera Poster

Eller; det duger att gå för motor också. Men eftersom alla frågor i ämnet tycks ha ställts i motorbåtssnack undrar jag om det är några som lyckats ta sina segelbåtar genom nämnda sund. Det förstnämnda är vad jag läst muddrat, dock bara till 2-2,5 m och det ser inte ut att vara några enorma djup genom Rånösundet heller så frågan är: kommer man igenom med segelbåt, djupgående 1,7 m?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bilden - såg den i någon tidigare tråd, tror jag - men skulle behöva lite uppgifter om djupen också då det är ganska långa sträckor inom tremeterskurvan även i Rånösundet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, då har alltså en 1,9-metersbåt lyckats pressa sig igenom. Utmärkt info. Man hade bara velat veta vattenståndet den dagen också smiley.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick genom ryssundet för ett par dagar sedan, inga problem, i och för sig så sticker min catta endast 38 cmlaugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så grunt går jag inte ens med min egen båt och upptiltat...men noterade du några djup i Rånösundet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem att gå igenom ryssundet med segelbåt. Vi gick den vägen senast vid midsommar och vi sticker 1,65 och det var aldrig någon fara, varken i ryssundet eller i rånösundet. En vacker väg. /fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tackar för den infon. Vi får väl våga oss på ett försök också, då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick nyligen igenom sundet med våran Bavaria, som drar 1,85 m. Ekolodet sa 2,3 m vilket nog kan stämma ganska bra, med tanke på att de muddrade till 2,5 men att naturliga strömmar kloggar igen efter hand. Vacker väg, vi seglade nästan hela, men sen fick vi vinden rakt framifrån, svårt att kryssa när det är 5 meter mellan märkena.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp. Vi gick med lånad båt (Maxi 999), därav lite extra noggrannhet innan. Ryssundet var som väntat inga problem, lodade med reservation för kalibrering/givarplacering 2,5-2,8 hela vägen, men i Rånösundet var det inte mycket marginal. Såg 1,9 på en punkt mellan prickarna när vi passerade söderut och 2,1 på väg tillbaka. Nåja, farbart var det ju i alla fall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...