tobbeb17 1 Postad 13 Juli , 2012 hej jag ondra vad man bö har för vind ner man ska hissa Spinnaker för fösta gången? har aldrig seglat Spinnaker inhan. och vad man ska tänka på och är dom vadligaste miss tagen nyböjer gör? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 13 Juli , 2012 Prova i väldigt lätt vind först, då är det lätt att rätta till när det blir fel. Vilket misstag som är vanligast/vådligast? Det finns många att välja på, men oftast visar dom sig vid nertagningen, se till att ha gott om plats i lä. Mitt vådligaste misstag var nog att försöka hissa i för mycket vind utan att ta avhåll mot någon knap. När det tog i lite höll jag på att åka med upp i masten och släppte taget om fallet som löpte ut genom händerna. Det luktade bränt kött efteråt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 211 Postad 13 Juli , 2012 En stor fjärd utan grund och jämn vind i 4-5 m/s är lättast. Segla inte plattläns, utan ha vinden en 20-30 grader in från ena sidan, spira spinnakern åt det hållet. Inga åttor på gaj och skot av anledningen enligt ovanstående inlägg. Ha förseglet redo att hissa inne i spinnakern så du kan ta ner den. Skulle i övrigt säga att vanligaste felet är illa packad spinnaker vid sättning och fel kopplade linor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
angantyr 0 Postad 13 Juli , 2012 Första gången behöver det nästan inte blåsa alls. Det räcker med några få m/s för att fylla spinnakern och se att allt fungerar som det ska. Jag testade helt nyligen för första gången på min båt och då blåste det inte mycket. Tänk på att ta det lugnt och metodiskt när du kopplar allt så att det blir rätt. Om det är lätt vind har man möjlighet att korrigera om något blir fel ändå. Börja med att sätta upp spinnakerbom och fixa alla linor. Om det går att fästa segelsäcken i däck/mantåg så brukar detta underlätta vid hissningen. Sedan är det bara att hissa upp den snabbt och se till att den fyller. Om något blir galet kan det vara enklast att släppa ner den igen istället för att försöka reda ut en hissad spinnaker. Kör vinden snett in från aktern och ha gott om plats runt dig! Lycka till! Det är grymt kul! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbeb17 1 Postad 13 Juli , 2012 tackar för all tips ska ut brova så sant vindan logna ner sej Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 15 Juli , 2012 Ta och gör en GRUNDLIG översyn på varenda pinal för om sittbrunnen! Finns det någonting vasst som kan riva sönder din spinnacker så kan du ge dig fan på att spinnackern kommer att hitta rätt på det! Tejpa, fila, runda av och böj in allt som den kan fastna i! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbeb17 1 Postad 9 September , 2012 nu har vi brovat Spinnaker seglin det var kul en film från seglingen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser