SwahiliBob 0 Postad 13 Juli , 2012 Hej hej, har blivit med min första båt här i början på sommaren. En Myra 21 -1970 med en VP MD17C i. När jag köpte båten hade den lite kylproblem först(igensatta kylkanaler), det lyckades jag lösa genom att spola systemet bakvägen. Körde då utan termostat, nu när problemet var borta satte jag in termostaten igen men då började oljetryckslampan lysa istället och ganska omgående efter kallstart och slocknar inte heller vid högre varvtal. Oljan ser bra ut, möjligtvis lite tunn. Enligt förra ägaren var den bytt förra året, oljefiltret verkade gubben inte riktigt veta när det var bytt senast. Tror ni jag kan ha sådan tur att det är så enkelt som ett olje och filter byte? I övrigt går maskin och backslag hur fint som helst. Tacksam för svar! MVH // Max Bergvall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 13 Juli , 2012 Du menar att oljetryckslampan aldrig slocknar när du startar motorn vilket den bör ha gjort tidigare ?? vilket indikerar att du har tryck . om ja kan du ha kommit åt en kabel som är ansluten till oljetrycksgivaren ?? /Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SwahiliBob 0 Postad 13 Juli , 2012 Den vägrar slockna oavsett varvtal, tänds ett par minuter efter start ungefär. Det känns inte som att det ska spela någon roll men när jag körde utan termostat tändes den inte alls, möjligtvis efter lite hård belastning under längre tid. Men då trodde jag att det var pga motorn gick lite för varm som den tändes. Nu håller den ju en fin drifttemp. Har kollat kabeln till givaren och det verkar sitta som det ska också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 13 Juli , 2012 PÅ mina båtar har oljetryckslampan tänts när jag slagit på tändningen (Som i bilen) när motorn startats och oljetryck byggts upp slocknar lampan så tyvärr har jag inte några tips till dig /Kenbj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 14 Juli , 2012 Kolla tryck med separat manometer. Har den tryck då så är det förmodligen fel på oljetryckskontakten. Annars blir det till att renovera är jag rädd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 Juli , 2012 Det är ovanligt dåliga oljetryckskontakter på dom där motorerna, både dina problem och att dom läcker olja. Mät trycket med en lös manometer som föreslagits tidigare. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 15 Juli , 2012 Om du inte får oljetryck så har jag erfarenhet av detta, men på en MD11C. För oss var det kulan i oljetrycksregulatorn som hade fastnat i öppet läge, om jag inte missminner mig för det var många år sedan. Den kom man åt utifrån på min motor om jag nu kommer ihåg rätt. Kommer i alla fall ihåg att vi fixade det med motorn på plats. Kan kanske kollas på sprängskisser eller av andras erfarenheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 16 Juli , 2012 Men skall inte oljetryckslampan lysa när tändningen slås på och motorn inte är i gång för att sedan slockna ?? så var det med min MD11C /Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 16 Juli , 2012 Oljetryckslampan på min MD11:a lös också när man slog på tändningen och slocknade när oljetrycket kom. Så är det också på alla andra motorer jag haft, förutom Honda utombordare, för där lyser en grön lampa när oljetrycket finns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 16 Juli , 2012 Är det samma för en MD17C d.v.s att lampan skal lysa när tändningen slås på ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser