Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
SwahiliBob

MD17C oljetryck?

Rekommendera Poster

Hej hej, har blivit med min första båt här i början på sommaren. En Myra 21 -1970 med en VP MD17C i. När jag köpte båten hade den lite kylproblem först(igensatta kylkanaler), det lyckades jag lösa genom att spola systemet bakvägen. Körde då utan termostat, nu när problemet var borta satte jag in termostaten igen men då började oljetryckslampan lysa istället och ganska omgående efter kallstart och slocknar inte heller vid högre varvtal. Oljan ser bra ut, möjligtvis lite tunn. Enligt förra ägaren var den bytt förra året, oljefiltret verkade gubben inte riktigt veta när det var bytt senast. Tror ni jag kan ha sådan tur att det är så enkelt som ett olje och filter byte? I övrigt går maskin och backslag hur fint som helst.

 

Tacksam för svar!

 

MVH // Max Bergvall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar att oljetryckslampan aldrig slocknar när du startar motorn vilket den bör ha gjort tidigare  ?? vilket indikerar att du har tryck . om ja kan du ha kommit åt en kabel som är ansluten till oljetrycksgivaren ??

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den vägrar slockna oavsett varvtal, tänds ett par minuter efter start ungefär. Det känns inte som att det ska spela någon roll men när jag körde utan termostat tändes den inte alls, möjligtvis efter lite hård belastning under längre tid. Men då trodde jag att det var pga motorn gick lite för varm som den tändes. Nu håller den ju en fin drifttemp. Har kollat kabeln till givaren och det verkar sitta som det ska också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PÅ mina båtar har oljetryckslampan tänts när jag slagit på tändningen (Som i bilen) när motorn startats och oljetryck byggts upp slocknar lampan så tyvärr har jag inte några tips till dig

 

/Kenbj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla tryck med separat manometer. Har den tryck då så är det förmodligen fel på oljetryckskontakten. Annars blir det till att renovera är jag rädd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ovanligt dåliga oljetryckskontakter på dom där motorerna, både dina problem och att dom läcker olja.

Mät trycket med en lös manometer som föreslagits tidigare.

 

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte får oljetryck så har jag erfarenhet av detta, men på en MD11C. För oss var det kulan i oljetrycksregulatorn som hade fastnat i öppet läge, om jag inte missminner mig för det var många år sedan. Den kom man åt utifrån på min motor om jag nu kommer ihåg rätt. Kommer i alla fall ihåg att vi fixade det med motorn på plats. Kan kanske kollas på sprängskisser eller av andras erfarenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men skall inte oljetryckslampan lysa när tändningen slås på och motorn inte är i gång för att sedan slockna ?? så var det med min MD11C

 

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljetryckslampan på min MD11:a lös också när man slog på tändningen och slocknade när oljetrycket kom. Så är det  också på alla andra motorer jag haft, förutom Honda utombordare, för där lyser en grön lampa när oljetrycket finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det samma för en MD17C d.v.s att lampan skal lysa när tändningen slås på ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...