Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Gäst Micke

Flytta tanken

Rekommendera Poster

Gäst Micke

Hej, jag har en Finnsport 540 HT som jag funderar på att göra en ny rostfri tank att sätta långt fram i båten, under sängen, nu har jag tankarna längst bak. Inbillar mig att den ska gå lite mindre stötigt i sjö då, samt att man slipper bensinlukten, drar ut luftning och påfyllning på fördäck. Någon som har gjort detta eller är det en dum idé?? Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Micke! Tycker inte det låter så jätteroligt att ha tanken under sängen. Ju mer och längre rör eller slang till motorn innebär ju större risk för läckage. Om du nu ändå genomför detta se till att rören ligger väl skyddade men att du ändå ska kunna inspektera dem med jämna mellanrum. Hur stor tank är det förresten? Risken är att hon går lite på nosen. Har du ingen möjlighet att lägga tanken där bak istället? Mvh Albin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Micke

Hej och tack för svaret. Tanken är tänkt att bli ca 50-60 liter och varför jag vill ha den fram är att få extra vikt och kanske minska stötarna från vågor. Skrovet är väldigt plant och jag tänkte att detta skulle hålla ner fören och klyva vågorna bättre. Frågan är ju vad som händer i övrig med kör egenskaperna. Båten är godkänd för 60 hk men det sitter en 90 hk på, med el tilt. Det skiljer väl en del i vikt från vad det är tänkt och jag tänkte att det skulle kompensera upp detta en del. /Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Micke! Varför inte bli medlem på Maringuiden så att du kan komma med ännu mer i gemenskapen på denna underbar sajt. Är det inte bättre att lägga fasta vikter i fören i stället för en tank. Bränsle och vatten rör ju på sig hela tiden undrar jag om inte du ska lägga i fasta vikter i fören om det är stabilitet du är ute efter. Sedan är det aldrig att föredra försökringsmässigt sätt att ha en större motor än vad som är rekomenderat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Albin, har nu blivit medlem. Det kanske är smartare och lägga en sandsäck el. dylikt i fören och göra en ny tank bak istället, som du sa. Motorn satt på när jag köpte båten och båten går i övrigt bra, hoppar upp och planar fort och toppar ca 34-36 knop enligt mätaren, så jag tror jag behåller motorn. En annan fråga, har hört talas om extra köl att montera på båten så att skrovet blir mer v-format, den var öpper baktill = vatten fylld vid stillastående men tom vid körning, nån som har hört talas om detta, erfarenheter?? Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte hört att det finns att köpa men det kanske det gör. Jag tror att båten Fjordling hade ett sånt system så att det fanns vatten i extra kölen vid stillastående. Den blev då stabilare när man låg i hamn det löser kanske inte just dina problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bo

Hej, Jag har haft en Finnsport 540 HT. http://www.algonet.se/~boem Skulle inte placera tank i fören. Blir mycket skvalp i tanken då när du kör i vågor. Långa bränsleledningar. Bensinlukt inne i Hard toppen. En båt har bäst bärighet i aktern så där bör man ha de tunga grejorna. Kanske trimplan är en bättre lösningen på ditt problem. Annars bör ju motorns Trim kunna räcka tycker jag, i motsjö är det ju bara att trimma ner fören så klyver den vågorna bättre. Men skrovet är ju inte så jättevasst så det finns ju en gräns vad det klarar av. Men du kan ju prova med en 20 kg sandsäck där längst framme i fören framför plywoodskivan och se om det blir bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jo det blir nog rostfri tank bak med luftning och påfyllning på utsidan, och sandsäck fram. Få se nu om jag fick till en bild i profilen. Bifogar den här också. Mvh Micke

post-6956-1394234328,5498_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...