Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
heading

vattenskotrarr, livsfarliga leksaker.

Rekommendera Poster

Såg ett inslag på aktuellt om en far som fölorat sin son i en vattenskoterolycka. Jag tror alla som har ungdomar kan identifiera sig med katastrofen som drabbat familjen.
Har på sista tiden mött stim med  vattenskotrar på Trälhavet och andra ställen av Stockholms skärgård. Signifikativt är farten och brist på omdöme som förarna visar. Tragiskt nog så är det även män i 35-40 års åldern som visar prov på samma omdömeslöshet som de betydligt yngre föarna.. Ekipagen kör lätt ifrån polis och kustbevakning.

Frågan måste ställas varför vi skall ha dessa monstermaskiner, som bara är konstruerad för att gå väldigt snabbt, i våra farleder?  Det kommer att ske fler dödsolyckor. Man slår ihjäl sig i farter uppåt 60 knop  och över när man vurpar. Eftersom dessa farkoster har intagit samma olyckliga särställning som sport mc på våra vägar med egna lagar och en skit på dig attityd så är det dags att göra något.

Jag tycker att man saklöst skall förbjuda dem eller lagstifta om speciella körkort. Dom hör inte hemma i våra farleder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer.

Vi såg en kille i 40-årsåldern köra i skurusundet utan flytväst eller någon form av skyddsutrustning. Han skulle hoppa på vår häckvåg men något gick fel så han for av. Tur för honom att han inte slog sig medvetslös. Inte en chans att vi hunnit vända om och fiskat upp honom, han hade sjunkit som en sten.

Har svårt att förstå syftet med vattenskotern. En stekarleksak kanske? Att stajla med utanför Värmdö golf eller Saltsjöbadens Grand Hotel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Jag har inte tidigare haft någon avvikande åsikt om vattenskotrar, båt är båt. Men i förra veckan så skulle jag premiäråka i sjön Runn i Dalarna för första gången nu när jag införskaffat en extrabåt som kan trailas.

Det var fint väder och många båtar och ovanligt många vattenskotrar, mer än jag är van vid från vattnen i Stockholms skärgård.

Dom flesta skötte sig men då vi efter matpaus på det berömda fiket i Torsång skulle köra tillbaka till Falun och precis skulle köra in i den västra kanalen som leder från Dalälven och tillbaka in i Runn så kom en vattenskoer av den tyngre sorten med två grabbar på och kastade sig i hög fart runt oss trots mycket dålig plats just där, svallen var så stora att min lilla 17-fotare kastades runt och mot kanten. Lyckades dock få i backen och stoppa en landkänning.

Det är som sagt en bråkdel som kör styggt och det gäller ju eg alla på sjön (upplevde som vanligt en massa segelbåtar för motor som höll hårt till babord i Furusundsleden häromdagen!!!) men det som kommer att ske just med vattenskotrar är förbud och begränsningar ovasett vad EU tycker om vårdslöst lörande fortsätter eller ännu värre fler dödsolyckor.

Ps: Runn var för övrigt en riktigt positiv överraskning, rekomenderas (pinsamt eg för jag är född och uppvuxen i Falun men bara kört båt i Östersjön i ca 40 år.......blush)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Tvi vale för förbudsivrare!

Det finns alltid något som kan missbrukas.

Det som får mig att gå igång, är tugget om sporthojjar. sett som fordon är dom överlägsna alla andra tvåhjulingar på alla tekniska punkter, men framförs dom av fel mäniskor så kan det gå tokigt,

jag antar att samma gäller vattenskotrar, men i och med att jag aldrig kört en sådan och därmed saknar kunskap om vattenskotrar så diskuterar jag inte dessa.

Jag är bara emot förbudshysteri.

Betänk att fritidsbåtar egentligen i det närmaste saknar existenberättigande, vi har dom för livskvalitet.

Senast ändrad av Beeblebronx | 13 juli 2012 | 00:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har faktiskt aldrig förstått poängen med förbudsivern som ibland dyker upp här i sverige.

Eftersom man pratar om förbud eller krav på körkort här så kommer det i förlängningen också att omfatta alla båtar eftersom troligtvis blir svårt att definitionsmässigt skilja en vattenskoter från en båt - då ligger nog körkortskravet närmast...

De senaste 18 åren har jag haft båt i Nyköpings skärgård och under de åren har jag råkat ut för en incident där det verkat som om båtföraren inte har riktig koll på ett farligt sätt. Jag vet alltså inte hur kaosartat det uppenbarligen kan vara i Stockhoms skärgård trots att jag bor där (de gånger jag ändå varit ute i Stockholms skärgård har det dock varit städat). Dock finns det vattenskotrar även i Nyköping och det har hänt att de hoppat på vågor men för min del har jag inte sett något som jag upplever som ett problem.

Sen att det finns folk som beter sig illa oavsett fordon kommer man inte ifrån vare sig med körkort eller förbud - se på biltrafiken...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Hmm... TS nämner förbud men ingen annan i tråden, TS skriver dock ett lugnt och seriöst inlägg och så långt är det ingen man som pratar om förbud....

Däremot så börjar ropen om förbudshysteri komma som ett brev på posten, det är väl själva ropen om det som är den enda hysterin så långt....................wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Det förekommer inga rop om förbudshysteri, bara en förhoppning  om att folk ska leva sina egna liv och inte störa sig på folk som trivs och är glada ;-)

Även båtägare har varit under luppen på sistone.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Inte förstod Du vad jag skrev men ännu värre är det att Du inte förstod vad Du själv skrev i Ditt första inlägg.........

winklaugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Jodå,

Det var glasklart, så även  mina svar.

Jag har dock haft som princip att hålla mig från oproduktiva negativismtrådar, jag ber om ursäkt får mitt tillfälliga frånsteg från den principen.

Men jag menar vad jag har skrivit, förbudsiver är av ondo och drabbar även i förlängningen fritidsbåtslivet.  klart nog? :-)

Lev väl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I och försig finns det vissa skoterförare som är mer omdömeslösa, men jag tror att hornen järna växer ut då man grenslar en dylik tingest, om vederbörande ej har ett starkt karaktärsego.  För mej är dessa FÖRB. stora ribborna m konferansdeltagarna på skärgårdssafari där befälhavarna borde ha bättre sjövett ett mycket värre störningsmoment o borde begränsas eller beteendeövervakas.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lägg ner förbudshysteri! Tycker dock att körkort hade varit på sin plats precis som för MC!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför tycker du inte att de hör hemma? För att de går fort eller för att de är många?

Du ställer dig också frågan varför vi ska ha dessa monstermaskiner. Antar att de som köpt dem gjort det för att de tycker de är roliga.

Vill man hårddra det hela kan man ju faktiskt fråga sig vad vi ska med fritidsbåtar i överhuvudtaget till. De fyller ju ingen egentlig funktion och det handlar ju enbart om okynneskörning både när det gäller 40-fotsmotorbåtar som river upp svall och kryssande segelbåtar som ligger i vägen för yrkessjöfarten.

För min del skulle man gärna kunna förbjuda segelbåtar, eller enbart tillåta dem i vissa begränsade farvatten samt på museum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ordet förbjuda hör kommunismen till. Jag stör mig betydligt mer på båtar som inte kan anpassa farten efter rådande förhållanden. Tex när de kommer in i hamn och river upp kraftigt svall. Man ska ha minsta möjliga hastighet och INTE gräva ner sig! Trevlig bätsommar till er alla:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi förbjuder allt som vissa rent subjektivt anser vara onödigt samt där brukaren riskerar att skada sig vid felaktig hantering.

Listan på saker/aktiviteter att förbjuda bör då bli ganska lång..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vattenskotrar kan nog jämställas med trimmade Racehojar.

Hur hög är dödligheten hos 20-30-åriga motorcykelförare som har en 1100-kubiks racehoj med trim på uppåt 160 hk? Troligen sanslöst mycket högre än en Svensson som sitter och sur-kör till och från jobbet i V70:an.

Är det coolt med unga förare som kör ihjäl sig? Kanske...

Eller borde samhället gå in och skydda de stackars anhöriga som inte har lust att överleva sina söner/pojkvänner etc?

Samma med vattenskotrar. Jag har en kompis som blev av med sin pappa i en båtolycka. Jag kan lova att den killen skulle göra vad som helst för en chans att få tillbaks honom.

Nu inte sagt att dödligheten är så otroligt mycket högre på vattenskotrar. Troligen är störningseffekten betydligt större. Och då blir det svårare. För alla har ju rätt att störa andra och föra ett jävla liv, eller hur?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För alla har ju rätt att störa andra och föra ett jävla liv, eller hur?

Japp, det är ju bara att fråga alla småbarnsföräldrar som envisas med att bruka kommunala färdmedel eller hur?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok

Jag brukar inte skriva inlägg där förbudsivrarna skriker ikapp.

Jag har suttit och kikat på 4 st mycket uthålliga unga män som surrade runt som ilskan bin i 2 timmar strax utanför Carlssons bakficka mellan 19.30 - 21.30. Vid den tiden är det som mest matgäster och vad vi då inte vill ha är motorvrålet från 4 vattenmoppar som hysteriskt cirklar runt i ett ganska smalt sund. Olycksrisken är uppenbar då det ocks passerar fritidsbåtar i både 25 och 35 knop trots 8knops begränsning. 

Det är inte båtarna eller vattenmopparna ( ok vattenscootrar) som det är någe galet med.

Problemet är omdömet hos några av de som kör dom.

Inga förbud i världen kan få ordning på det.

Men kanske någon form av krav på nautisk kompetens............ för alla som framför en båt större än en eka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Avskyr allt som heter förbjuda men ibland verkar alla tro att de är lösningen på allt. Trots att man förbjuder något finns de fortfarande dom som kommer skita i det. Sunt förnuft måste råda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Tja, det är föbjudet att ha ihjäl folk och det fungerar ju med några få undantag ganska bra. Förbud är många saker, lite lustigt hur många direkt pratar om att dom hatar förbud samtidigt som man tex klagar på att en del kör för fort, är det inte förbjudet att köra för fort? Vi skall alltså inte ha några förbud alls och allt blir tillåtet.........? Tror Du verkligen själv på att utbildning får folk att köra båt bättre? Dom som idag bryter mot regler vet mycket väl att dom gör fel och ingen utbildning ändrar på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Du tror inte dom kommer att skita i det sunda förnuftet..........?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart tror jag på att utbildning får folk att ha en bättre kunskap om vad som är sjövett och att det hjälper till att skapa en miljö där hänsyn visaas i större utsträckning. Om jag inte trodde på det skulle jag inte föreslå det !

Tyvärr så kryllar det av förbudsivrare som inte tror på något annat än lagar förbud och en hårdare rättsstat. Tyvärr så är det just brist på kunskap som skapar ett sådant trångsynt beteende. 

I alla tider så har man känt till nyttan av utbildning och vikten av kunskap och vad bristen på det skapar.

Finns det något som skapar ett galet och hänsyslöst beteende så är det först och främst okunskap.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men snälla, som jag skriver, oavsett om det finns lagar eller inte så kommer folk köra vattenskoter på ett felaktigt sätt ändå. Har du tex aldrig kört din bil för fort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske lite repition av vad folk redan sagt men iaf.

Nu är det ju inte vattenskotrarna's fel att folk saknar omdömme, och det kanske låter rått men som i många andra fall tex MC olyckor med höga hastigheter osv är det säkert 9/10 fall rena darwin awards det handlar om.

Många eller kanske alla? olyckor handlar ofta om att det saknas flytväst och folk blir medvetslösa eller dissorienterade vid en avåkning och drunkar och det har ju inget direkt att göra med vattenskotrar utan sker ju säkert mer ur tex småbåtar osv.. ska man förbjuda dom med? (inte medvetlöshet osv, men svårhet att ta sig upp osv)

Sen kan man ju fråga sig hur jävla kassa folk är på att köra om dom ramlar av övt, finner det tämligen svårt att åka av om man själv kör oavsett väder och vind. Åker man bakpå är det självklart lätt för föraren att kasta av en om han vill men som sagt man bör inte vara där utan minst en flytväst och helst våt / torrdräkt.

Sen ett problem som säkert mer har att göra med stockholm än vattenskotrarna, är attityden som du påpekade. För en som ytterst sällan befinner sig på vattnet i stockholm så märks det väldigt tydligt att i storsett alla har den oavsett storlek eller typ av farkost sen att det syns mer på större motorbåtar som har sin storlek att bråka med och vattenskotrar sin hastighet är en annan sak. 

Sen verkar du ha missat att dom faktiskt är bra transportmedel och är ytterst trevliga att åka runt på i 25-30knop ist för full fart. smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Insiktsfullt och intelligent. Tack för inlägget!

Personligen tycker jag att vattenskotrar är eminenta i skärgården. Bränsleeffektiva, snabba och så små att de nästan inte tar någon plats alls. Jag kan dock förstå om badande blir störda om någon dåre åker fram och tillbaka i 40 knop inne i badviken, men å andra sidan är man nog litet störd om man badar med. Man skall vara på vattnet, inte i det och definitivt inte under. :-)

Stora motorbåtar som går halvplanande och skjuter halva Östersjön framför sig däremot är jag mer skeptisk till. När de dessutom framförs av någon som tycker att 5 meter är ett lagom avstånd passera på ökar den skepsisen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...