Wilma32 1 Postad 12 Juli , 2012 Har en Penta 2003 och 4st ca 60 ah batterier anslutna, 3 förbrukar och 1st start. Mäter spänningen vid elpanelen ca 2m från batterierna. På sista tiden har instrumenten visat på spänningar på över 15v vid motorgång. Vid laddning med batteriladdare (20A biltemas värsta modellen) Kommer ej spänningen upp i över 14,5 V som mest. Min fråga; jag tror att det är fel på laddningsregulatorn men vet ej hur jag kan konstaterar att så är fallet. Tror inte detta är bra för batterierna i längden. Någon som vet något om detta eller har erfarenhet av liknande problem och lösning? Ytterligare fakta är att batterierna blev urladdade under vintern men inte verkar ha tagit allvarlig skada då de gick att ladda ordentligt och ej visat tendens att vara klena sedan dess. Jag har batteriladdaren inkopplad hela tiden och ansluter till landström varje gång jag ligger i hamn. Jag drar på samtligare förbrukare under gång men det hjälper inte alltid för att få ned sänningen till rimlig nivå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser