Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Sueco

Självlänsfråga (egen tråd enligt order)

Rekommendera Poster

Hej

Har fått banning av Toaen att jag ockuperar andras trådar, så på order skapar jag en egen wink

Så här såg mina gamla självlänsar ut, konstig slangdragning som knappast är optimalt men ska jag flytta dom mer neråt och eventuellt korsa slangarna?

Ju längre ner dom flyttas, röda alternativt gula punkter kommer jag ju att få en så gott som raklinje från utloppet. Frågan som uppstår är ju om effektiviteten kan minska pga av mottrycket från sjön?



Senast ändrad av Sueco | 12 juli 2012 | 16:27

post-10005640-1394237161,8399_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Koppla slangarna i kors istället, det ger mest resultat för minst arbete. Stryrbords dräneringshål i durken ner till babords bottengenomföring och tvärtom! Du får då längre väg för vattnet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, glömde ju att säga att dom tidigare hålen redan är igenplastade, tog samtliga gamla hål när jag endå höll på dels pga av antalet samt att många var dåligt gjorda med sprickbildning smiley

Så kan man optimera funktionen så finns ju den möjligheten nu, därför är jag lite intresserad av om sänkning hjälper eller stjälper? Det jag framföra är intresserad är snabbast möjliga tömning

Hur menar du med längre väg, på vilket vis skulle det hjälpa förutom att man slipper böja slangarna som tidigare?



Senast ändrad av Sueco | 12 juli 2012 | 16:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vitsen med att dra slangarna i kors är väl att du inte ska få in sjövatten när båten lutar. Om du drar slangarna rakt, får du in vatten i båten om självlänsen i durken (inloppet) hamnar under vattenytan.

Drar du dom i kors så är förhoppningsvis utloppet över vattenytan även om självlänsen i durken (inloppet) är under vattenytan.

Sedan kan det naturligtvis variera per båttyp. Är det stort avstånd mellan inlopp och utlopp och durken alltid är över vattenytan, kvittar det nog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Då tar Du upp dom gamla hålen igen, det finns ingen anledning att ha dom längre ner. Höjdskillnaden räcker gott som det var enligt bild MEN korskoppling av slangar. Anledningen är som Tomas99 beskrivit nedan men slangarna går också rakare och längre när dom skall över på andra sidan. Så därför få Du en förbättring. Ju djupare hålen kommer under ytan desto längre upp kommer avrinningshålet i durken. Med Det gamla system var det ju tvärtom och Du får den förbättring jag antar Du är ute efter när Du vill flytta hålen längre ner (vilket alltså inte hade hjälpt då mottrycket utjämnar fallhöjden, precis som Du redan räknat ut)

smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu va den där banningen inte så alvarligt menat. Det var mer avsett som ett skämt. Men din båt och dina självlänsar är väll värd en egen tråd - eller hur! wink

Man skall inte kasta sten på motorbåtar om man själv har en segelbåt med däckssalong eller hur nu talesättet va. Jag är ju själv oerhört duktig på att själv avvika från ämnet i alla möjliga sammanhang. indecision

När jag såg bilden och vilka kringelikrokar slangarna var dragnai,  tänkte jag genast på att dra slangarna i kors, som du redan fått förslag på. 

Har du funderat på att öka dimensionen på självlänsen?

På min gamla havsfidra var det ett utlopp från sittbrunnen i centrum i akterkant. Dessutom var avståndet mellan sittbrunnen och vattenlinjen inte så stort,så det kunde komma in vatten den vägen vid tillfälle.

Man har ju en massa tunga saker i akterstuvet på en sån liten båt. Sen har ju skepparn själv inte bara varit ett tungt namn i en massa olika sammanhang utan det i velkigheten också - tung alltså. Får man då dessutom gäster ombord, som envisas med att sitta i sittbrunnen, så kunde man ibland bli blöt om fötterna.

Har för mig att hag gick upp en dimention på självlänsen och satte en korkboll till en nyckelring som backventil. Nyckelringen hölls in till bottengenomföringen, som låg precis i överkant vattenytan normalt, med en gummicorde. Fungerade skapligt, fast jag fick byta korkbollen ett par gånger. Den tog liksom slut.

Monterade även två ytterigare utlopp, fast jag satte dem 10 cm upp från durken på skottet mot akterstuvet och lät även de gå ut strax över vattenlinjen.

Det är ju bra att ha extra kapaciten på självlänsen. Det regnar ju mycket och det blir lätt skit utloppet till självlänsen. Då är det ju bra att ha ett par hål till där regnvattnet kan rinna ut innan det går över bridgedeck. För nån annan anledning kan det väl inte finna för en annan att öka kapaciteten på självlänsen!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas99/sdk780: Ah, då fattar jag vad som menades med längre väg. Jag tror jag övertänkte det hela och att det på något sätt skulle öka tömningen vid en överspolning. 

Toaen: Jo, en viss fundering har jag haft på att öka dimessionen men in första hand bara funderat på vart hålen ska sitta och deras för o nackdelar. Har ju haft en plan att minimera antalet hål under vattenytan men om man sätter några extra självlänsar en bit upp som du förslog, så ökar jag ju evakueringen utan fler hål under vattenytan.

Kan bara komma på ett sätt att öka kapaciteten utan att gå upp i dimension, koppla en elektrisk länspump. Då är du inte beroende av själfallet, kanske inte en optimal lösning men ett alternativ.
I princip skulle jag ju kunna borra ett 2 hål i mitten av durken och koppla en rejäl pump för effektiv evakuering. Inte för dom normala förhållandena utan när man tror det kan finnas en risk för överspolning. Frågan är bara vad för pump man ska använda, vanliga länspumpar har ju inte någon jättekapacitet?



Senast ändrad av Sueco | 13 juli 2012 | 11:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stor sittbrunn har du egentligen? 

Att ha en länspump för att tömma sittbrunnen verkar knasigt för mig, dessutom undrar jag var du tänkt göra av det pumpade vattnet. Ett nytt hål, förstår jag men var någonstans?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte mätt den men den är inte speciellt stor jämfört med nyare båtar.
Tja, jag sa inte att det det var en bra lösning men en alternativ lösning. En högkapcitetspump borde kunna skicka ut avsevärt mycket mer vatten än vad det naturliga självfallet kan göra. Stora problemet jag kan se är hur mycket amp en sådan pump drar.

Se det som en variant på att använda motorns vattenpump som nödpump för att kunna tömma båten

Självklart måste hålet hamna ovanför vattenlinjen men pumpen är ju tänkt för akut evakuering av vatten vid översköljningar på dom stora haven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sueco skrev bl.a: ... Se det som en variant på att använda motorns vattenpump som nödpump för att kunna tömma båten.

Hmm ... finns väl normalt bara en liten kylvattenpump på segelbåtars inombordsmotorer, inte mycket till pumpkapacitet - ens ifall man i nödsituationer kan koppla om dess inloppssida till att hämta kylvattnet inombords?

Nedanstående är helt OT vad gäller sittbrunnars vattenstånd, men är båtskrovet halvfylld och på väg att sjunka finns kraftigare don. Se länkens bilder, obs att både rotor och hus är delbara. ...
http://aes.net.nz/ESP.HTMl


Är ju en sorts helautomatisk nödpump som tydligen hyfsat enkelt kan klämmas fast på propelleraxeln. Inga lager eller ens friktionsutsatta tätningar, alltså noll slitage. Väl installerad så sitter den där utan minsta servicebehov och bara väntar på om det värsta skulle hända?
Pumpen har förvisso heller ingen sugförmåga, utan är en ren nödpump.
Men om läget faktiskt skulle bli akut och slagvattennivån når propelleraxeln så kan nog motorns alla hästar ge rejäl pumpeffekt. (Man kanske rent av kan segla in till båtlyften med hål i skrovet och en hög sprutfontän?? ;)

Fiffig idé, åtminstone tills man ser prislappen? wink
Åter till trådens verkliga ämne ...



Senast ändrad av Thomas-1 | 13 juli 2012 | 15:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha, det var en pump som heter duga.
Visst, inte gratis men man kan ju jobba extra som brandsläckare  :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...