Chrille_82 5 Postad 12 Juli , 2012 Skulle fylla på olja i trim/tilt pumpen och den gamla oljan var röd, jag har grön ATF olja som jag hade till servopumpen på min gamla Audi. Min fråga är om man kan blanda dessa två eftersom det bara ska fyllas på litegrann eller måste man tömma hela och fylla på med bara nytt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pewi1957 0 Postad 12 Juli , 2012 Jag anser att man ALDRIG ska blanda oljor. Har de samma viskositet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 12 Juli , 2012 Jag har läst att det pewi1957 skriver stämmer. I min powertrim kan man använda antingen automatlådeolja eller samma olja som i motorn. Dock är oljan som är i nu röd (automatlådeolja) så vill jag köra med motorolja har jag blivit rådd att tömma och rengöra systemet. Eftersom jag renoverat min pump så ska jag försöka göra rent resten av systemet så jag kan köra med motorolja. På så sätt behöver jag bara en typ av olja i båten eftersom motor, powertrim och drevet alla kan köras på samma! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 12 Juli , 2012 Den gröna oljan ska vara snällare mot packningar sa killen då jag köpte den för flera år sedan, den är avsedd just för servopumpen på Audi iaf. Då kommer min andra fråga: den röda oljan som är i just nu är ju röd och nivån är inte exakt enda upp i påfyllningsröret, kan det ta skada på pumpen om oljemängden inte är exakt, vad kan hända? Edit: om man nu behöver tömma systemet och fylla nytt, hur går man tillväga då på en Mariner 100hk -92 Senast ändrad av Chrille_82 | 12 juli 2012 | 18:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 12 Juli , 2012 Röd eller grön.. det är samma olja som leverantören häller en skvätt färg i för att just den distributören ska göra sin olja märkvärdigare än andras. Det är den benämning som står på som gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hammarobo 0 Postad 12 Juli , 2012 Som de sa tidigare det är mer viktigt att oljan stämmer med vad du ska ha i. För det finns en hel hög med ATF olja, röd vanligast,grön, brun. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 12 Juli , 2012 Ok, den röda finns bara i en sorts viskositet och kvalite? Läste i instruktionsboken till motorn att det ska vara: ATF-olja typ (F,FA eller Dextron II) skulle det funka med denna då? http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=Atf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hammarobo 0 Postad 12 Juli , 2012 Den röda finns i flera viskositeter. Tyvärr kunde ja inte öppna den sidan hos biltema. Men bara den håller dextron 2 kraven så kan du använda den. Den oljan jag använde gick till dextron 3 men fungerade även med dextron 2 Senast ändrad av Hammarobo | 12 juli 2012 | 21:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 12 Juli , 2012 Med båten på land, och balja under trimmet. Skaffa en ren oljekanna som du kan pumpa i den nya oljan med och gärna nya tätningar till release-ventilen. 1. Lossa påfyllningenpluggen, så att det kan komma in luft och fäll sedan ned motorn helt. 2. Ta bort låsningen på releaseventilen och ta sedan bort ventilen. (På min V6 var det en öppen låsbricka, tror den kallas e-bricka som måste pillas bort för att kunna dra ur releaseventilen. ) 3. Ta tag i skäddan och lyft motorn upp och ned några tills det inte kommer någotn mer olja ur releasen. 4. Fäll upp motorn och lås/säkra den i uppfällt läge så att den under inga omständigheter kan falla ned. 5. Montera releaseventilen ock låsningen. Öppna ventilen (ett varv ungefär) 6, Fyll trimmet fullt med oljekannan. För motorn upp och ned några gånger. Säkra i uppfällt läge. 7. Kolla nivån och fyll vid behov. 8. Stäng releaseventilen. 9. Nu skall det funka, men kör upp och ned några gånger med elpumpen och kolla sedan nivån igen. Återígen med motorn säkrad. Viktig: Se till att inte få in skit i systemet. Ta inga risker. Om motorn faller ned över dig kan det gå riktigt illa och utan olja i systemet finns ingen dämpning. Den faller som en gilljotin. Säkra motorn ordentligt. Bra att vara två vid detta jobb. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 12 Juli , 2012 @Guestsson.. Tack så mycket för en väl utförd beskrivning. Undrar dock om du vet på ett ungefär hur mycket systemet rymmer så man inte inhandlar för lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 12 Juli , 2012 Ca 5dl, i vart fall under 1 liter. BTW så fyllde jag min Merc med ATF från Biltema. Jag hade dock fått in vatten i systemet, så det blev ett antal transfusioner inna oljan blev ren och klar. Enligt verkstaden skulle det inte gå att byta oljan lämna in trimmet för renovering. Men de kan ju inte veta allt. Men en bra upplysning vara att lite vatten i systemet var vanligt och ganska ofarligt. Problemet var då vanilgen inte att det rostade sönder utan att det frös sönder på vintern. Senast ändrad av guestsson | 12 juli 2012 | 22:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser