Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
stiviep

Startproblem Tohatsu M25C3

Rekommendera Poster

Hej, är ny här på forumet.

Undrar om någon råkat ut för detta problem...Min motor startar fint när den är kall men har vi kört en runda på ca en halvtim så är det näst intill omöjligt och starta den igen på flera tim. Hade den på verkstad i vintras och dom lyckades aldrig få fram felet. Har även haft mekaniker där i förra veckan som av någon märklig anl. inte får fram felet vilket vi alltid lyckas med. Känns som det har med värme och göra.Det är en Tohatsu 25hk  2taktare från 98

/Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Stefan,

Det låter väldigt mycket tändspole som blir varm. Kan vara isoleringen i lindningen som ger sig när den blir varm, och fungerar så länge den är kall. Jag hade börjat med att kolla tändspolen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har den dito från 2006. Dom har 2 tändspolar så det kan knappast vara båda som krånglar. Möjligen CDI boxen? Har du kollar du får gnista när den stannat och du försöker starta igen? 25C3 har choke av gamla typen med spjäll. Den är väldigt känslig på att man gör rätt. Just varm motor då ska du undvika choka. Men det står i manualen hur man ska choka och följer man det brukar det funka bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...