Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
adde_xboy

Båten drar åt vänster

Rekommendera Poster

Provkörde en båt med AQ120 och 270 drev som jag funderar på att köpa.

När man drog på och kom upp i hastigheter >15 knop drar båten kraftigt till vänster. Man måste hålla ett järngrepp kring ratten för att hålla rak kurs. Försökte med trimplanen men det hjälpte ingenting. Ägaren tyckte det var normalt men så ska det väl inte vara? Annars verkade båten bra.

Några tankar vad det kan bero på? Hur fixar man det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla båtar drar mer lr mindre med utombordare eller derv (roder är bättre har ja hört) Men det beror nog lite på hur tung den är att styra... Min båt är väldigt tungstyrd över lag så den drar inte nämnvart... Men är den lättstyrd (så du kan styra med handflatan som man rattar en bil) så blir det nog att dom drar en hel del...

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men är det inte med drev som med utombordare att man kan skjustera trim fenan för att bli av med den kraften som vill styra vänster.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

- Va ? ......... Åter till ruta ett . Det finns några punkter du borde kolla . På drevet finns något som heter trimfena , ett litet roder åvanför propellern , titta hur snett den sitter ! Längst ner på drevet sitter skeddarn , är den grundstött och där med blivit sne så på verkar det också . Nästa sak, du har väll servo på motorn ? Man ska kunna svänga med ett finger runt med ratten ! Kolla hur lätt det är med motorn igång och friläge ..... Där börjar vi !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var en nyare hydralstyrning isatt. Väldigt lättstyrd. Precis som min förra båt med 100-drev men den drog inget alls.

Ska se om jag kan undersöka drevet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag menade var att det inte går att justera fenan på 270-drev eftersom den är en del av själva kavitationsplattan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla så att trimplanen går upp och ner i ändläge helt. Om ett av dem fastnar i nått mellanläge så kan du få detdär fenomenet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du säker på det?

Såhär svarade Drevia:

Jag kan tro att trimfenan/avgasutloppet undertill akterut på kavitationsplattan saknas. Denna ställer man åt andra hållet för att motverka att den drar sig åt vänster, vilket i sin tur beror på propellerns vridning

Detta svar fick jag få en annan sida:
Det kan trimmas in genom att rikta avgasutblåset som även agerar trimfena. Det sitter med en insexa (tumdimension) och kan vridas så att den styr emot, i detta fall tror jag att den skall vridas till vänster.

Nåja, ska ringa och prata med säljaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åfan, det kanske går att vrida hela avgasutblåset! I så fall är jag felunderrättad...klart värt att kolla i alla fall. På mitt 290-drev är det ju en liten fena vars enda funktion är att kunna motverka slipströmmen.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som om trimplan inte funkar....vänster trimplan går kanske inte upp som det ska? åtgärd...byta oringar och gå igenom . alternativ..en för svag styrning monterad= köpa ny = dyrt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...