Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
DavidN

Var fylla färskvatten i sthlms skärgård?

Rekommendera Poster

Som rubriken lyder, var kan vattentanken fyllas i sthlms skärgård? Antar att det är uteslutande fastlandet som gäller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sollenkroka sjömack har inte, fast det är fastland. Sandhamnsmacken likaså. Möja troligtvis inte heller. Så att fylla vatten där man tankar är inte riktigt så enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utö hade i fjol vet jag, från slang. Möja kan du fylla i dunk vid dassen gästhamnen där vid Kyrkviken (?) tror jag det heter.

Svårare än man tror att hitta vatten, och jag förstår det. Många ställen man varit på smakar det nästan salt pga för stort uttag av färskvatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Färskvatten är en bristvara i skärgården och man uppmanas att ha tillräckligt med stadsvatten med sig.  En annan anledning till att jag aldrig skulle släppa in brunnsvatten i båtens tank är att mikrober och annat skit växer bättre i det än i det klorerade stadsvattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

sanhamn (lökholmen) ingår i hamnavgift. -   ingmarsö fast det kostar 2kr lit vaxholm är några säkra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nynäshamn har bra vatten om man kommer så långt söderut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle undvika att fylla på öarna, i nödfall ev i separat dunk men inte i min tank.

Dels så är det konstant färskvattenbrist på öar, dels är jag inte säker på vattenkvaliten i brunnarna. Stadsvatten som kommer från en kommuns riktiga vatten-nät har vissa garantier och är ofta lätt klorerat.

Dvs jag skulle tanka på mackar i gästhamnarna eller mackarna i Nynäshamn, Dalarö, Vaxholm, Stavsnäs...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Gräddö har och det tror jag är stadsvatten från Norrtälje men inte säker, kostade 5 kr för en påfyllning tidigare men jag har inte varit där i år så ta det med en nypa salt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...