Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
Mikbar

kylproblem MD5, vad felsöka efter impellerbyte?

Rekommendera Poster

Hej jag har en Albin 78 med en färskvattenkyld MD5.De senaste gångerna har motorn blivit så varm att temperaturlarmet aktiverats. jag har idag bytt impeller och därefter tagit en kort sväng(10 min, litet gaspådrag) och då konstaterat följande: 1 Det kommer vatten ur avgasröret som det ska 2 Avgaserna är vita, inte speciellt kraftiga och framförallt likartade som innan problemen började 3 Temperaturen stiger fortfarande för högt Min slutsats blir att sjövattendelen av kylningen fungerar bra. frågan är vad jag ska felsöka nu? Funderar på termostaten eller den elektriska vattenpumpen. Är det bara att byta en sak i taget tills det funkar eller finns det något smart sätt att räkna ut vad som är fel? en ledtråd kanske(?) kan vara att röret som leder kylvatten till termostaten bli varmt, vilket det inte borde bli om det cirkulerade kallt kylvatten som termostaten inte släpper in i motorn? Men vad vet jag, är långtifrån någon mekaniker. Alla tips mottages med tacksamhet Mikael Edit: Försök att fixa formatering men det verkar inte funka med IPAD på forumet

 

Senast ändrad av Mikbar | 11 juli 2012 | 21:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet du om motorn är konverterad till slutet system? I så fall kan det vara rostflagor mm som täppt igen värmeväxlaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar bli en hel del ålagräs i värmeväxlaren, el pumpen brukar strula med, bitar av den gamla impellern som satt sig någon stans.

Förlorar du någon kylvätska i glykoldelen?

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

Om sjövatten delen fungerar ok ,så är det bara att fortsätta felsökningen,

den elektriska pumpen som är för det slutna systemet hörs tydligt när den går ett surrande ljud .

Sen kan den gå men impellern som sitter på den snurrar inte ändå ,om du tar bort värmeväxlaren 

och pump kan du provköra den i en balja, lite dyr att bara byta på måfå. Sen har du termostaten

du kan koka den och se om den öppnar ordentligt alternativt köra motorn utan termostat och se om det hjälper. om inte detta hjälper kan du ta vattenslangen med försiktigt tryck och köra  vatten genom motorn utan termostat i för att se att flödet är ok

om inte detta hjälper kan problemet vara av allvarligare art tex trawsig topplocks packning , så förbränningsluft kommer in i vattensystemet ofta tar den lite vatten och ryker vitt samt så brukar kylvattnet lukta lite avgaser och det kan bubbla i expansions kärlet

felet avhjälps med ny packning

 

//Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

glömde nämna att felet kan bero på luft i systemet .hade en gammal MD11 en gång i tiden ,när man bytt vatten på den var jag alltid tvungen att skruva loss temp givaren för att få bort den bubblan ,annars gick den varm men med den loss  gurglade det till i motorn och vattnet steg o rann ut då skruvade jag tillbaka den ,sen fungerade det, detta inträffade var gång vattnet  byttes

//Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok då kanske nästa steg är att se om jag kan få loss och isär värmeväxlaren. Har ingen instruktionsbok för dessa delar men det löser sig säkert. Hur ofta byter ni glykol i kylslingan? Jag ska komma ihåg tipset om luft i systemet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta av locket till expansionskärlet och se om det kommer kylvatten från slangen som mynnar alldeles under locket. Om det gör det så fungerar pumpen till färskvattenkylningen.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju logiskt att det ska finnas ett expansionskärl :). Men så här sittande framför dator så kan jag inte komma på vart det sitter. Jag får kolla i eftermiddag när jag kommer till båten igen. Men bra att det finns ett ställe att ytterligare isolera problemet.

Tack för all hjälp så här långt

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade exakt samma problem med min MD7A!

Hade Martec sötvattenkylning och motorn blev varm efter ett tag och kunde bara köra i 3-4 knop.

Bytte impeller på sjövattenpumpen och VÄNDE på locket! Det var kanske slitet 0,2 mm men det gjorde susen. 6,2 knop nu (maxfart utan problem).

Prova att vänd på locket på sjövattenpumpen!!! Det gör otroligt mycket. Texten som är instansad spelar ingen roll. Använd dessutom tätmassa istället för packning. Packningen är förvisso tunn men bygger säkert 0,1 mm.

Sällan som sötvattenpumpen (glykolblandningspumpen) strular så länge elmotorn funkar.



Senast ändrad av Jansan | 12 juli 2012 | 10:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant Jansan.  Men jag förstår inte riktigt varför det skulle bli bättre av att få ner volymen i sjövattenpumen? Det skulle ju bara vara om det är så att det kommer in för lite kylvatten till värmeväxlaren och det beror på att vattnet bara går runt inne i pumpen. Jag hade hoppats att jag isolerat problemet till den interna slingan.

Hur mycket vatten ska det egentligen komma ut ur avgasröret? Det är ju inte så att det forsar ut vatten hela tiden utan det kommer ut en skvätt med relativt jämna mellanrum, ca 5 sekunder

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som händer när locket till sjövattenpumpen är slitet är det ntie blr tätt mellan impellern och locket, vilken i sin tur betyder att pumpen inte kan bygga uppågot truck för att fvanet att pumpa vidare upp genom systemet.

 

Men på dun beskrivning låter det ju inte som det är något större fel på pumpen eftersom det skvätter ur avgasröret, vilket är helt normal.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag går på Petrs K linje.

Har en MD3 som jag plockade isär i vintras.

I alla cylinder kylkanaler var det rostflagor men speciellt i den första cylinder.

Det va en rejäl hög med röst flagor som jag fick ut.

Om man installerat sötvatten kylning efter man kört med sjövatten  då uppstår detta problem.

Hade likadana symptom som du, när man slog på full gas då började motorn bli varm.

Nu går motorn som det ska tempen är alltid i normala gränser.

Lycka till!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har nu efter rompetroll:s instruktion konstaterat att det inte finns något flöde i kylslingan, ingen vätska kommer ur slangen till expansionskärlet. Pumpen går men osäkert om den pumpar vätska eller bara låter. vätskenivån är precis under slangen mynning i expansionskärlet, antar att det är ok med tanke på avsedd funktion och att det är högsta punkten. Frågan jag har nu är om det faktum att flöde saknas helt innebär att jag kan avskriva stopp inne i själva motorn? Om stoppet var där borde ju slingan pump-termostaten-värmeväxlaren funka precis som om termostaten vore stängd,eller i varje fall så länge termostaten faktisk är stängd? Felet bör därmed sökas i ovanstående slinga med värmeväxlaren som troligaste kandidat. Tänker mig att jag kan överbrygga växlaren med en liten rörstump mellan ingående och utgående slang. Får jag flöde då är felet i växlaren och jag kan ge migpå det som det verkar krångliga jobbet att komma in i växlaren. Annars får jag leta vidare. Vettigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inget vattenflöde in i expansionskärlet så har du lokaliserat felet till färskvattenkylningen. Då återstår cirkulationspumpen eller värmeväxlaren. Har du kollat om pumpen går? Finns det ström fram till denna när tändningen är påslagen? Kan det vara så enkelt som att säkringen gått?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter om pumpen, så ström finns det. Men frågan är ju om den pumpar något eller bara surrar :).  Nästa steg blir att ta en rörstump och koppla förbi värmeväxlaren. Tyvärr sitter expansionskärlet ihoppbyggt med värmeväxlaren. Men jag tänker ta någon form av behållare, fästa slangen till pumpen i botten och låta slangen från motorn mynna i överkant så jag ser om jag får flöde.

Flöde där = stopp i växlaren. Inget flöde = kontrollera ett flöde som bara inbegriper pumpen och mitt hemmabyggda expansionskärl 

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tro det eller ej...vända impellerlocket på sjövattnet (sekundärsystemet) gör otroligt mycket. 1/10-dels mm (0,1 mm) gör att du halverar flödet genom pumpen! 

Om locket är slitet (eller botten, eller kammen som trycker ihop imellern är sliten så får du ett internt återläckage (eng: slip) i impellerpumpen och flödet minskar drastiskt.

Jag är nästan säker på att det är det som är felet.

Jag har slälv jobbat på Johnson pump i 5 år på industripumpsavdelningen där även mycket impellerpumpar såldes. Stötte på detta problem säkert 20 ggr under årens lopp där det hjälpt att vända locket.

Igen...prova att vända impellrlocket!!! Kostar inget och är snabbt gjort!!!

En annan sak...har du luftat systemet på alla höga punkter så idet inte är luft någonstans?

  



Senast ändrad av Jansan | 13 juli 2012 | 10:18



Senast ändrad av Jansan | 13 juli 2012 | 10:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan absolut testa att vända locket, som sagt en lätt åtgärd. Men jag förstår ändå inte hur ett bättre flöde i sjövattenkylningen ska kunna skapa ett flöde genom färskvattenkylningen? Problemet är ju inte att glykolen blir för varm, utan att glykolen inte cirkulerar i färskvattenslingan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde påpeka, jag har luftat på de ställen som verkar rimligt( bla tempgivaren enl Johans kommentar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Temperaturen blir för hög men du har inte förlorat nåt glykolvatten? Då har den inte kokat och släppt ut kylvätskan. Då kan man nog utesluta topplockspackningen vilket ju är bra. Men att du inte har flöde i skvallerröret till expansionskärlet indikerar stopp nånstans eller kass elpump för cirk. Jag tog isär den på vår ky och det är en trevlig konstruktion byggd utan ekonomisk baktanke. Motorn som nog gått minst 20 år hade inga svagheter. Lagren Ok och kolen knappt slitna. Monterade ihop den och kör den fortfarande. Den har en konstruktionsdetalj som skulle kunna trassla. Elmotorn sitter inte ihop med impellern utan den har en magnet som drar den runt. På så sätt kan inte vatten läcka över till elmotorn och förstöra den. Sånt gör man inte numera. Det lönar sig bättre att den pajar efter några år givetvis. Dock kan det finnas en minimal risk att magneten inte överför momentet till impellern. Du bör alltså testa pumpen t.ex i en spann. Sjövatten som har för dålig fors kan indikeras med att kylvattnet som kyler avgasslangen är het när det trycks ned i avgaskröken. Föreslår om cirkpumpen är OK att du tar isär värmeväxlaren och kollar. Sen lite vattenlek med slang från bryggan och kör genom motorns kanaler fram och back. Saker som fastnar rör sig lättar tillbaka den väg de kom. Nu dragar ankaret. Återkommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så, nu sitter ankaret igen fast på annan plats. Det blev Dragsmark där vi aldrig varit förut. Tre SXK-bojar som förstås var upptagna av andra båtar. Men ankaret tog visst. Jo, det är aktuellt med ett liknande problem med våran MD11. Lite kul är det när motorn strular, då blir det mer segling i tid o otid. Felet nu är nog topplockspackningen. Jag har haft det förut och nu kokade först motorn som jag trodde var pga en massa maneter. Inte såna man eter! Det var nog snarae en packning som gett upp. Testade imorse att dra på innan motorn var varm ock kunde inte öppna locket på exp-kärlet utan att vattnet trycktes ut. Skulle förstås kunna vara en luftficka. Ska testa det och se om det hjälper att glänta på tempgivaren solm var ett bra tips. Men vårt kylvatten skvallrar fint i kärlet. Det gör det väl inte om det. Är en sån luftblåsa. Eller? Fasen va kompakt text dessa telefondatorer ger. Jobbigt att läsa. Vår motor kan man. Nu köra på kvartseffektg ungefär. Det räcker gott men farten blir bättre med segel så det blir nog mest det några dagar. Ska passa på attbyta ett topplock som har gått länge utan ventilkontroll så det blir lite trevligt skruvjobb. Synd att motorn är för stor för köksbordet. Jag älskar att skuva isär grejer på en GP på köksbordet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar bli en hel del ålagräs i värmeväxlaren, el pumpen brukar strula .

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mikbar!

 

Har haft exakt samma problem i min A78 med en md5:a. Min motor är konverterad efter några år i saltvaaten. Letade på samma sätt som alla beskriver i tråden.

 

Men, hittade inget men konstaterade att färskvattnet inte cirkulerade (kollade i expansionskärlet). Tillslut lossade jag el-pumpen, kopplade på en slangbit på insuget och körde i balja. Kunde då konstatera att den inte pumpade vatten (även om den surrade). Köpte en ny pump och problemet var löst!

 

Under kommande vinter lämnade jag den till en händig motorman som total renoverade den. Han rapporterade då oxå att de var gott om rostflagor i kylsystemet.

 

Hoppas detta kan hjälpa dig! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felet är funnet, till slut gjorde jag en slinga som bara bestod av pumpen och några slangar. Inget händer fastän pumpen låter som den går. Hade jag bara läst föregående inlägg innan jag åkte dit hade jag sparat några timmar men nu vet jag att resten är ok :), inte bara att pumpen är trasig. Stort tack för all hjälp allihop som svarat! Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog bort värmeväxlaren Martec och öppnade ena gaveln där det är en sexkantskruvskalle. Inget synligt skräp men skjölde ur med slang från bryggan. Sköljde ur motorns kanaler åt båda håll men inget skräp där heller. Monterade och fyllde vatten o glykol och luftade vid tempgivaren. Det går nog även att lossa slangen till termostathuset som ligger på samma höjd. Pyste och mer vatten gick i och cirkulationen igång. Testade med full effekt med växel i och det fungerade. Varför det blev bättre vet jag inte då jag inte såg nåt skräp direkt. Kanske trots allt luftficka fast skvallerstråle fanns. Slapp riva locken och det vaar skönt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...