Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
Gäst Tobias

Vattenskoter+förarbevis?

Rekommendera Poster

Gäst Tobias

Hej. Jag är funderar lite hur omfattande en kurs på att ta de lägsta graden av förarbevis? Jag måste göra de om jag ska få min vattenskoter försökrad. Jag har också hört att kursen på förarbeviset är på ca.30 timmar!?! Behöver man verkligen de om man ska åka vattenskoter på en insjö uppe i norrland?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Staff

Hej Tobias! Tag kontakt med Mednorgarskolan ( www.medborgarskolan.se). dom har många kurser. Att du bara åker omkring på en insjö i Norrland tar nog inte försäkringsbolagen hänsyn till. Det finns kanske andra båtar där också. //S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Tobias

Kollade upp med dom. Det finns inga kurser av denna form i Lilla Bollnäs utan måste åka fyra mil. Anser ni som gått kurs att man kan klara av detta hemifrån?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mr X

Tycker nog att du skall lägga ner lite möda och ta förarbeviset. Om inte annat blir det säkert lagkrav i framtiden. Behöver man verkligen de om man ska åka vattenskoter på en insjö uppe i norrland? Svar: Nej, inte om du är ensam utan andra båtar (inga väjningsregler) och kan vatnnet (behöver inte navigera). Å andra sidan skriver du ju själv varför du behöver förarbeviset (försäkring)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns inget formellt krav på att du skall gå en kurs. Det går att läsa in de teoristiska kunskaperna via en lämplig kursbok. Den som vanligtvis används heter Kurs och bäring och säljs bl.a. av Sjösportskolan http://www.sjosportskolan.se. Prov för förarbevis avlägger du inför en godkänd förhörsförrättare, förteckning på sådana finner du via Nämnden för båtlivsutbildning http://www.nfb.a.se/ En aspekt på det hela är visserligen att man lär sig enormt mycket mer av att delta i en kurs, där man kan diskutera med andra, få svar på frågor m.m... Lycka till! Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...