Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
Filip_Sanden

Orkelös motor vid påfrestning?

Rekommendera Poster

Hej alla vänliga och hjälpsamma medlemmar!

Jag har nyligen köpt en Ryds 400cb - 00 ( 4 meter liten sportbåt) med en Johnson 35hp -99. (Båt Motor ca 330 kg)

Med två personer på ca 80 kg går båten bra, planar relativt snabbt och har en toppfart på ungefär 25 knop. Problemet uppstår när den tredje personen kliver i båten ( i det här fallet min flickvän på nätta 58 kg). Båten blir totalt orkelös, accelerar väldigt dåligt och kommer inte upp i en toppfart på mer än max 10 knop. Har försökt använda powertilten på olika vis men inget läge förbättrar situationen.

Finns det något rimligt fel ni mer kunniga tänker på vid denna knappa felbeskrivning, för visst ska väl inte båten tappa mer än halva sin kraft vid lastning av extra 58 kg? Kan det vara så att alla tre cylindrar inte fungerar vid belastning t.ex.?

Tilläggas bör kanske att jag har kvitto från 2012 då förra ägaren haft den på verkstad där de bytt både CDI- box och stator. 

 

Blir otroligt glad för eventuella tankar/tips!

Vänliga hälsningar,

Filip

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
Klart mysko fel, extravikten borde väl som sagt inte påverka motoreffekten särskilt mycket?

Skulle provat att lossa tändhattarna i tur och ordning för att kolla att det verkligen tänder i alla tre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många båtar uppför sig ungefär så där när de ska upp i planing.  Jag fick byta propeller och minska stigningen för att kunna plana en gång med min båt.

Vet du vilket varvtal motorn går med när den gör 25 knop. Ligger du i undre kant av varvtalsområdet är det propellern som har för stor stigning alternativt fel på motorn. Johnson har tabeller för ungefär hur fort båten med din motor och aktuell propeller ska gå. Där kan dfu få en fösta hum om läget.

Har man havstulpaner och annat skit under båten bromsar det med.   

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för svar!

Har nu testat båten, båten toppade 23 knop och varvar då strax över 5000 varv. Då åker vi två i båten, och skillnaden fartmässigt mellan två personer och en är väldigt liten. Problemet uppstår som sagt när de sista extrakilona kommer i. 

Jag testat även att ta loss en tändhatt i taget och det gnistrade rejält om alla.

Vet du vart dessa tabeller går att finna? Sökte lite på hemsidan men fann inget. I min bruksanvisning från Ryds är fartexempel med 30 hk motor och två personer 27 knop, alltså snabbare än vad jag gör med min 35 hk.

Kan det vara så att någon cylinder slutar fungera när den måste jobba tungt med 3 personer, eller verkar det orimligt med 50 kg extra?

 

Som sagt, tack för hjälp!

 

/Filip

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du märkte alltså lika stor sänkning av motoreffekten då du lyfte hattarna i tur&ordning - alltså med full last och krånglande motor?
För i så fall ligger ju felet inte hos nån enskild cylinder, utan svagheten har drabbat alla cylindrar lika mycket.
Kan f.ö. inte komma på nån rimlig förklaring till att tändsystemet skulle kunna märka 60 kg extra last, så kanske är det som tvåtaktochel påpekat inget fel på motorn utan på propellervalet?

Hur uppför sig motoreffekten i farter under 10 knop (utan planing)? Accelererar båten plötsligt helt kass då extrakilona kommer till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som du ligger för lågt i varvtal . Jag har en Johnsson 20 HKr och den ska varva 4500-5500. Den varvar 5000 med 2-3 pers i ena båten jag har som då gör ca 18 knop . Perfekt. Men så åkte den på den lite tyngre båten jag också har och den kom bara upp i 10 knop med 2 personer i och lite havstulpaner undertill. Samma motor (2 cyl,531ccm) finns i 25 30 resp 35 Hkr. De starkare har lite högre varvtalsområde. Du får söka efter manualer på nätet om du inte har kvar originalmanualen som följer med motorn. Jag har för mig att din motor bör ligga mellan 5000-6000 varv men kolla upp det. Ensam i båten bör den då ligga uppåt 6000 varv. 5000 är undre gränsen och med grillprylar öl och damer blir det troligen för tungt för båten att plana. Men felet kan möjligen beror på motorn också och inte bara fel propeller.

 

 

Såg att du har förmodligen den 3 cylindrige 35hkr varianten. Men kolla upp varvtalet för den.

Senast ändrad av 2taktochel | 13 juli 2012 | 17:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...