c505 0 Postad 11 Juli , 2012 Hej. Har en fråga som gäller El-Choke till en utombordare, en Honda BF 9.9 från slutet av 80-talet. Båten är en Crescent 505 och motorn sitter i ett eget motorrum under en lucka. Jag har elstart men ingen fjärrmanövererad choke med följden att jag ändå måste öppna motorluckan vid start. Är ok vid första starten när jag ska ut, då vill jag kolla att allt är som det ska därunder ändå. Det blir lite störande när jag ligger och fiskar och motorn hinner kallna ganska snabbt med resultatet att jag måste öppna motorluckan varje gång. Har funderat på att komplettera med fjärrmanövererad choke och söker lite råd. Hur fungerar en elchoke, är den bara inkopplad under startögonblicket eller styrs den av motortempen också? Motorn behöver ju choke en stund efter start. Är inne på att skaffa en solenoid som drar spjället mekaniskt och som jag sköter med en brytare från förarplatsen. Då blir det bara choke till eller från och är osäker på hur det fungerar. Behöver väl kunna justera choken efter motortempen eller hur fungerar en original el-choke? Kanske ska jag satsa på en lösning med chokewire i stället ? Tacksam för alla råd och tips Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
c505 0 Postad 12 Juli , 2012 Ingen som har något tips eller råd att ge? Jag är helt novis på fjärrmanövererad choke och allt är av intresse. Hur ser det ut på era båtar som har chokereglage på förarplatsen? Brukar man använda vajer också eller det är elchoke som gäller? Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 12 Juli , 2012 Jag vet inte hur din motor fungerar men på min Mercury 50 hp från 81 så har jag el-choke, en solenoid som drar upp spjället vid start när man trycker in nyckeln. Det innebär att så fort motorn startat så slås choken av. Innan jag fixade el-choken, som var trasig, använde jag den manuella och hann ibland inte slå av choken i tid så motorn dog. Senast ändrad av tompelompe | 12 juli 2012 | 13:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
c505 0 Postad 15 Juli , 2012 Tack för ditt inlägg, tompelompe. Var lite osäker på hur länge choken behöver vara till, den verkar bara behövas i startögonblicket och kanske några sekunder därefter. Har jag förstått det hela rätt så behövs bara till eller från på choken. Alltså inget behov av att kunna ställa den gradvis i förhållande till motortempen. Ska prova så som jag tänkt mig det hela med en mindre solenoid på chokespjället och ansluta den via en separat strömbrytare. Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser