HasseGBG 0 Postad 11 Juli , 2012 Finns det nån på forumet med tips? Min båt med MD2B och elsystem med dubbla batterier har utvecklat problem med laddning. Hon har tyvärr stått på land i ett och ett halvt år så jag satte i två nya friska batterier och pysslade om henne allmänt innan vi åkte på vår resa. När jag startar henne nu så blinkar laddningslampan ett tag och sen lyser den fast. Alla säkringar är ok och jag har gjort rent fästena till säkringarna lite extra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 11 Juli , 2012 Har du dynastart? Kan vara att dynastarten behöver ses över med nya kol och rengöras,. Kan också ha med laddningreläet att göra, det är ett mekaniskt relä som ska slå til och från. Dynastart fungerar som både startmotor och generator, dock är den inte speciellt bra på någon av uppgifterna. Det var därför man gick ifrån den lösningen för 50 år sedan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 11 Juli , 2012 Har du mätt spänningen på batteribanken med motorn igång? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HasseGBG 0 Postad 11 Juli , 2012 Det är en vanlig klassisk växelströmsgenerator. Jag har tyvärr inga instrument att mäta något med och ligger i en gästhamn, har dock kollat med lampa och sladdstump att generatorn ger ström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 11 Juli , 2012 Hej, tre frågor: 1. Vad menar du med dubbla batterier? Kanske bara två fast parallellkopplade förbrukningsbatterier, eller måhända även ett diod/relä-avskiljt särskilt startbatteri? 2. Är det MD2B-originalets litet ålderdomliga alternator med yttre laddregulator du har enligt skisslänken nedan? 3. Vilka beteckningar har dess olika anslutningar instansat i höljet (typ B , D-, F osv)? Förutsätter att du redan spänt remmen och rengjort alla alternatorns kontakter etc så att sådana enkla fel kan uteslutas?Ps. Alla båtägare borde ha möjlighet att noggrant mäta sina batteriers volt-tal ifall jag fick bestämma. ;-) Edit; glömde ju länken ...http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742090-30-13795B.aspx Senast ändrad av Thomas-1 | 11 juli 2012 | 20:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HasseGBG 0 Postad 11 Juli , 2012 1. Det är två batterier, av allt att döma åtskilda på ett eller annat vis. Bara det ena går att starta motorn med och bara det andra driver förbrukare ombord, inklusive varvräknare och oljetrycks- ochmladdningslampor. 2. Det är nog en modernare alternator för det finns ingen yttre regulator, allt sitter på alternatorn. 3. Svårt att se alla beteckningar med mindre än att jag monterar loss alternatorn. Har i varje fall konstaterat att den leverera ström, även om jag inte kunnat mäta den. Spänt remmen och rengjort kontakter var bland det första jag gjorde - jag tillhör generationen som kunde fixa brytarspetsar tillfälligt med ett suddegummi och sno flickvännens nylonstrumpor om fläktremmen gick av :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 11 Juli , 2012 Är det så bra att driva motorövervakning från förbrukningsbatteriet? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 11 Juli , 2012 HasseGBG: Kanske denna länkade skiss stämmer bättre?http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742090-30-13786C.aspx Också original, men en senare variant. Inbyggd elektronisk laddregulator 16 med sina därtill nödvändiga och karakteristiska kylflänsar, plus även möjlighet att välja till laddfördelare 10 (skiljediod). Kanske kan du t.v. bara bekräfta att utseendet verkar stämma? (Kylflänsarna borde väl iaf gå att känna med fingrarna ifall montaget är trångt?) Måste oavsett kontemplera detta tills imorgon, kanske kommer jag eller någon annan på nåt listigt test (utan mätmöjlighet)? Ps. Angående nylonstrumpor ... Haha, tillhör f.ö. generationen precis efter det famösa aprilskämtet att den svartvita teven kunde förvandlas till färgteve bara genom att spänna upp sönderklippta nylonstrumpor framför skärmen. :-) Senast ändrad av Thomas-1 | 11 juli 2012 | 21:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HasseGBG 0 Postad 11 Juli , 2012 Den skissen stämmer bättre,förutom att det inte är några flänsar på regulatorn. ..och jag minns väl när jag, som barn, såg det aprilskämtet på TV :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HasseGBG 0 Postad 12 Juli , 2012 Jag har noterat ett annat fenomen nu på morgonen - när jag vrider startnyckeln till gångläge, utan att starta motorn, så tänds oljetryckslampan direkt men laddningslampan tänds först efter ca. 10 sekunder. Vet inte om det kan vara ett symptom på något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 12 Juli , 2012 Knepigt att det plötsligt blivit 10 sekunders fördröjning. Laddlampans ström går via släpkolen som ju slits med tiden, så kanske ger de dålig glappande kontakt med rotorn? Glapp borde väl i och för sig ge mer slumpmässighet särskilt när inte rotorn rör sig, alltså funka ena gången men inte alls nästa. Men släpkolen är det enda som egentligen slits inuti alternatorn så kanske är det dags för byte? Blir nog enklast att lämna in för undersökning och ev. kolbyte, även om kolen brukar sitta hyfsat lättåtkomligt nära rotorns ände. (Gäller att hitta rätt dimension som passar bra i hållarna, men skulle de bara vara för långa så kan de kapas.) Pillade av nyfikenhet ut mina ur den nyinköpta 40-amperarn, den orangea gummihättan i bilden är det gnistskydd som bör finnas. (Den ger f.ö. via en liten labyrint bara svag luftväxling på kolbanan, detta skall tydligen minska explosionsrisken.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HasseGBG 0 Postad 12 Juli , 2012 Den här dagen gav ännu mer intressanta fenomen. Med batterier fulla av landström gav vi oss av på en etapp planerad till 9 timmar - jag visste att batterierna skulle räcka till det. Efter motorstart gick laddningalampan ner till att bara glimma lite svagt, så vi åkte. Efter nån timmes segling hamnade vi under ett åskmoln - vilket är betydligt mer spännande än man önskar sig i en fritidsbåt - och mitt i det började vindrutetorkaren gå med en helt annan spänst. En koll på laddningslampan sa att den var helt släckt - ovädret fick tydligen båten på bättre tankar. 9-timmarsresan blev dock drygt 11 timmar för ännu mer oväder gjorde att vi fick vända tillbaka och söka slippa-vädret-hamn. När jag stängde ner motorn tändes oljetryckslampan men imte laddningslampan. När jag vred ifrån tändningsnyckeln tändes laddningslampan och, efter ca. 10 minuter även oljetryckslampan igen. Båda lamporna vägrar envist slockna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 12 Juli , 2012 Skaff ett mätinstrument, läs på lite om likströmslära om Du har möjlighet. Du har något seriöst jordfel någonstans, lös kabelanslutning, läckande/sprucken isolering på kablar ev i slagvatten med överledning mellan kablar och eller i plintar, anslutningar mm, osv osv Hur är jordförbindelsen mellan batteri/generator/motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 13 Juli , 2012 Hugaligen, spännande semesteräventyr. Rätt exotiskt att olje- och laddlampan nu vägrar att slockna, kanske är tändningslåset kass? Inte alls ovanligt att de glappar och har sig, har jag märkt i forumtrådarna. Går torkarnas motorström också via tändläget - och dessutom eventuella andra strömslukare som inte gör det har funkat normalt - så stärks misstanken. Annars är ju jordfel som sagt klassiskt när det spökar lite slumpmässigt. Men lamporna borde väl kunna släckas om felet ligger på jordsidan, kan jag tycka? På denna åskjägarsajt kan man f.ö. följa Tors framfart minut för minut. ...http://www.osterlentracker.se/ Senast ändrad av Thomas-1 | 13 juli 2012 | 13:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HasseGBG 0 Postad 13 Juli , 2012 Som lokförare har jag en viss kunskap om el och som rutinerad bush-mekaniker är jag van vid att felsöka med fantasi. Således har jag kommit fram till att självaste alternatorn tycks vara boven i dramat. Idag var den särdeles varm, inte minst diodburken. Då kan man kanske tänka sig att dioderna har abdikerat och släpper igenom ström lite på tyck? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Corvus_corax 2 Postad 14 Juli , 2012 Som du själv nu konstaterat. Värmeutveckling dödar laddningsregulatorn, det är enklast att byta generatorn, samtidigt är det viktigt att se över att man har rätt dimensioner på kablar. Brist på god förbindning till jord kan ge mycket märkliga fenomen. Har nyligen sjäv gjort min hemläxa och bytt generator efter en del konstiga lamplysanden, regulatorn var kass. Självfallet kan man renovera klenoden också, själv passade jag på att uppgradera till en mer effektiv lösning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 14 Juli , 2012 Hmm, då är det nog underspänningsvakten på huvudbrytaren....... ;-) ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HalvStorm 0 Postad 14 Juli , 2012 Det skulle ju också kunna vara överspänningsvakten på diodbryggan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Corvus_corax 2 Postad 14 Juli , 2012 Är ni säkra på att laddningregulatorn enbart innehåller dioder ? ST har en krets L9407F som är konstruerad för just generatorer. http://www.st.com/internet/com/TECHNICAL_RESOURCES/TECHNICAL_LITERATURE/DATASHEET/CD00003201.pdf där finns applikationsexempel i databladet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Juli , 2012 Generatorn innehåller dels en laddningsregulator som ska se till att spänningen är rätt, dels en diodbrygga som ska likrikta den genererade växelströmmen. Laddningslampan lyser därför att generatorns fältlindning matas med ström från batteriet, när generatorn går genererar den själv ström till fältlindningen och ingen ström flyter genom laddningslampan som då slocknar. Om dioderna gett upp så lämnar generatorn ingen ström. Om laddningslampan lyser vid drift så kan det vara regulatorn som lagt av. Är kolen dåliga så blir det ingen ström och laddningslampan lyser. Mät spänningen ut från generatorn, den ska vara högre än batteriets spänning, oftast 13,5-14,0 V. Är spänningen ok, mät strömmen från generatorn med tex en tångamperemeter. Men det är nästan onödigt eftersom laddningslampan lyser. Ta ur generatorn och åk till någon som sysslar med bilel, de brukar ha möjlighet att prova generatorn i bänk. Alternativt, köp en ny generator eller chansa på nya kol/regulator. Obs att det inte ska vara en vanlig bilgenerator utan en kapslad för marint bruk. Med tanke på att generatorn inte varit igång på ett tag så är det troligen kolen som är boven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser