Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Orsing

trimplan pneumatisk vs hydraulisk?

Rekommendera Poster

mina trimplan på orrskär 27:an ska renoveras eller bytas ut. Sitter pneumatiska där idag. funderar på om jag ska byta till hydrauliska. någon som har erfarenheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Vad är pneumatiska trimplan, går dom på tryckluft då?

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara det gamla Insumatic-systemet som avses? Dessa är dock inte pneumatiska utan också hydrauliska, även om det är ett lite speciellt system.

Vad jag vet går dessa inte att renovera. Det satt ett sånt system som var helt slut på vår båt och jag kunde inte hitta några reservdelar alls till dem. Det blev byte till elhydrauliska vilket också är ett bättre system eftersom de fungerar även när båten gör väldigt låg fart.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä det är 2 st kompressorer, en till varje sida som trycker kolvarna. när man ska hissa trimplanet så släpper en ventil på trycket och planet går upp av vattentrycket. detta medför ju att man måste ha viss fart för att kunna hissa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Har jag aldrig hört talas om, normalt använder man EN hydralpump och två magnetventiler. Sen går också trimplan tillbaka upp med hjälp av fjädrar inne i hydralkolvarna!

Kan Du visa en bild på Ditt system?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Insumatic är faktiskt både hydrauliska och pneumatiska när jag tänker efter men om det inte är det systemet du har så ska jag inte tjata om dem! cheeky

Jag har inte heller hört talas om system med två kompressorer...

Frågan var ju om du ska renovera de du har eller om du ska byta. På den skulle jag svara att byt till ett välkänt system, hydrauliska eller elektriska, så är det mycket lättare att få tag i reservdelar, tips om montering och hjälp vid felsökning. Det brukar dyka upp kompletta system för några tusenlappar på Blocket och Tradera lite då och då.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut ska jag ta en bild på systemet, är borta på jobb nu i en vecka men ordnar det när jag kommer hem. tack för feedback smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur funkar de som är både hydrauliska och pneumatiska då? Jag har ingen hydraultank vad jag kan se, luftslangarna går från kompressor till magnetventil och sedan ut till kolven på trimplanet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Insumatic-systemet fungerar så att varje trimplan är tvådelat som ett gångjärn ungefär. Den övre delen är fixerad i båten medan den nedre delen kan vinklas ned. Mellan de två ytorna sitter en typ av påse som fylls med vatten mha ett munstycke med mynningen riktad framåt så det nedre planet vinklas ned. Detta är den hydrauliska delen. Den pneumatiska delen är själva styrningen. Från påsen går en tunn luftslang fram till ett par spakar vid förarplatsen med någon slags membran som styr om vattnet ska släppas in i, eller ut ur, påsen.

Så har i alla fall jag förstått systemet. Det var helt slut på vår båt så jag rev ur det när jag förstod hur gammalt det var och skaffade det mer vanliga Instamatic-systemet begagnat för 1500 spänn.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åfan! det där lät ju inte lite avancerat smiley Nä jag tror det lutar åt att försöka hitta hydrauliska, har inga bra erfarenheter av tryckluft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sålde min kontroll till en kille som hade Insumatic-system och han sa att de fungerade ganska bra. Stora nackdelarna dem är att de bara fungerar när båten gör fart så de kan inte hjälpa till att komma upp i planing eller stabilisera båtens riktning i riktigt låga hastigheter.

Du kommer inte ångra dig med hydrauliska så det är bara att börja spana på Blocket, Tradera etc.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är ju likadant med mina nuvarande, går ju bara att manövrera uppåt i fart. Båten vill ju gärna köra slalom i låg fart. Fast de kan ju ha att göra med att det sitter singelprop på båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...