Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
Fluxter

Bayliner 288 eller?

Rekommendera Poster

Hej! Jag har tydligen fastnat rejält för denna båt. Bayliner 288 årsmodell 05-07.
 

Jag och min fru har kollat runt lite på större båt nu i ca ett års tid och kommer alltid tillbaka till denna. Det vi gillar med båten är köket, inget kapell, badbryggan som man enkelt tar ett kliv ut på, modern inredning, utrustningen och fly. Den verkar också vara lätt mekad, lätt att komma åt överallt.
 

Vi har kollat på en ”live” i all hast för länge sedan, men kunde inte prova den. Skulle vilja ha lite synpunkter från ägare eller före detta ägare om hur den fungerar körmässigt. Men framför allt det viktigaste, hur är det att vara ute en längre tid med 4-5 vuxna personer? Fungar det att sitta 4st runt bordet och äta inne, eller är det trångt? Kan man sova 2 vuxna i middkabinen och hur bred är den? Vet att jag provlåg där men kommer inte ihåg, bara att det var lite lågt. Får man plats med 4 stolar o ett bord i sittbrunnen?
 

Kom gärna med både för och nackdelar så jag antingen kan glömma eller köpa. Vi har kollat lite på Nimbus 29 cupe också, så det står nog mellan dessa båtar. Nimbusen är ju dyrare och äldre men verkar var en jätte trevlig båt.
 

Vi ska försöka få till en provkörning av dessa båtar under semestern och tanken är att ha med sig så mycket info från er som det bara går när vi ska göra det.
 

Med vänlig hälsning
Fredrik.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en 2858, samma båt fast äldre. Vi föll också för planlösningen o det går utmärkt att sitta fyra personer i soffan. Midcabin funkar för två, främre bädden sover vi två lillknodden. Akterdäck funkar bäst med två stolar bord men om man tränger ihop sig så går det med fyra men då är det trångt.Uppe på fly sitter tre vuxna bekvämt inkl förare. Går utmärkt i sjön även i krabb sjö (Vänern). Vi har sätt in två extra ventilatorer o det behövs för ventilationen är dålig. Det ska vara dp drev eller fyrbladig enkel för att den ska gå upp ur sjön ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Ulf.

Intressant läsning. De jag har kollat på sitter det ett Bravo 3 med DP. När det gäller ventilationen, var satte ni den? Och hur upplever du motorn? Det sitter väll en 350 i din också antar jag? Har läst lite om att några tycker den är lite för svag för båten om man är några stycken i den. Hur mycket drar den om man ligger och puttrar i lågfart, 5-7 knop? Blir nog att vi oftast ligger i den hastigheten, men vill ha fartresurser när vi ska hem.
Mvh Fredrik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa på detta forum hävdar att Bayliner är som AIDS.

Har man väl skaffat sig det, går det inte att bli av med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog en gammal sägen.. Jag hade en Bayliner, lillebror till 2858/288 en 2556. Blev av med den snabbt som blixten! Det är faktiskt ganska bra båtar med oförtjänt dåligt rykte, dom Bayliner som var riktig skit har med största sannolikhet sjunkit eller ruttnat.. 

Sen kan det vara så att vissa Baylinerbåtar drar folk som vill ut å festa, inte hålla efter sin båt, men dåligt underhåll/skötsel är inte detsamma som dålig kvalitet. 

När vi var i båtköpartagen förra våren tittade vi på Bayliner 288, sedan ramlade vi över en Flipper 760 som vi inte kunde säga nej till. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blev nyligen av med min 2855:a från 1993. Bytte tillbaka till segelbåt igen men jag gillade verkligen vår Bayliner under de år vi hade den. Det är svårt att sälja alla båtar just nu, men Bayliner är välgjorda båtar tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha! Jo visst finns det folk som påstår så, Sparre smiley Har själv tänkt i dom banorna förr (kan inte förklara varför). Antar att de syftar på kvalitén, men jag tror nog att det inte är nån större skillnad på nyare Bayliner från -07 jämfört med en ex. Nimbus från -89. Baylinern ger mycket båt för pengarna. Modern inredning, inte alls för mycket trä som man hittar i äldre båtar. Blir vi nöjda med båten så är ju inte våran första plan att bli av med den wink



Senast ändrad av Fluxter | 16 juli 2012 | 10:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag har en äldre modell så sitter det 454 o förgasare (330hk) i våran, det gränsar till undermotoriserad med dom nyare 350 (300hk) men med dp drev så är det nog ganska ok.

Fördelen är att det är bränsleinsprutning på dom nyare modellerna (lägre förbrukning, lättare kallstarter). Jag har inte mätt förbrukningen på vår än men hade nog förväntat mig att få fylla på betydligt oftare än jag gjort.yes. Funderade på att få tag på en med konv. Diesel först men eftersom vi också ligger i 5-7 knop för det mesta så blir bensinaren behagligare både med avgaser o motorljud, en diesel går i allmänhet något råare på lägre varv. Bensinaren hörs knappt ens med motorluckan öppen. Ska du åka långt o fort så är det däremot Diesel som gäller då den är tystare o snålare i marsch-fart.

Jag har satt en ventilator i för-ruffen o en solcellsventilator på högsta punkten på vä sida direkt du kommer in genom dörren, på så vis blir hela båten ventilerad från för till akter. Detta märks särskilt då solen ligger på o fläkten går, det blir inte så tung luft i båten särskilt när man övernattar känner man skillnaden..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...