Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
slaffe

Oljat in bord - Varför ser det ut såhär?

Rekommendera Poster

Har plockat bort 2 bord från min båt, slipade ner dessa lite lätt med en svamp med sandpapper på (våtslipnings sak) ytan blev ren, slät och fin. Lade på ett ganska ordentligt lager med http://www.clasohlson.com/se/Teakolj...al/Pr343069000

Såg bra ut, trät sög åt sig allting direkt, lade på ett lager till. Kom ut och nu ser det ut såhär?
Varför är det flammigt? Ska det läggas på mera olja tro? Vad är felet här grabbar?

http://i15.photobucket.com/albums/a377/slaffe/IMAG0494.jpg

http://i15.photobucket.com/albums/a377/slaffe/IMAG0495.jpg

Edit: Jag tror att jag slipat och kommit ner genom fanéren, därför är det såhär.. Hur återställer jag bordet så det får samma nyans rakt av? 53 som tittat, någon måste ha något tips. Kom igen nu. Hjälp en nybörjare.

Senast ändrad av slaffe | 10 juli 2012 | 22:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett fel jag själv gjort ( flera gånger tamefan ) är att jag använt oljor som jag lagt på och sedan inte torkat av överskottet tillräckligt utan det blir kvar områden med mer olja..... Men är du igenom är det nog knepigare? Har inget svar på det, själv hade jag svalt stoltheten och börjat experimentera med pigment för att färga men jag kan säga att det blir inte jämn färg eller lyster... Har redan testat det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker inte alls att det ser ut som om du kommit igenom faneret, det är ju samma ådring på hela skivan.

När du slipade, tog du bort listen runt skivan då? Jag tycker att det kan se ut som om du vänt med slipklossen en bit från kanten, alternativt slipat just längs med listen (på tvärs mot fibrerna) uten vid listen.

Ta bort listerna, kontrollera fanerets tjocklek och slipa på nytt blir mitt råd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Benägen att hålla med Spancox.

Slipningen hade aldrig blivit godkänd av min gamla slöjdlärare. Inte av mig heller om det varit mina grejor.

Varför lägger du inte in bilderna direkt i inägget, men får visserligen göra ett inlägg per bild eller skapar klickbara länkar så man slipper att hålla på att kopiera och klistra.

http://i15.photobucket.com/albums/a377/slaffe/IMAG0495.jpg

http://i15.photobucket.com/albums/a377/slaffe/IMAG0494.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Toaen nu kunde även jag titta, det ser ut att vara för dåligt slipat i kanterna vid listerna, men det är ju där det är svårast att slipa. Sedan är det ju en balansgång på mycket slak lina att slipa faner, ja ni vet jag brukar ju avråda från det.

En ganska bra metod är att syra teaken om den är oljad, en mättad lösning med oxalsyra och varmvatten, mättad= så mycket oxalsyrakristaller i vattnet så att det inte löser upp mer kristaller.

Badda med lösningen lår stå, gå på med en scottbrite, brukar lösa gammal olja ganska bra.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tveksamt om jag orkar tvätta bort all olja och börja om.. Där det är fläckigt har trät liuxom lyft sig/rest sig, verkar som det blivit fuktskadat där, så att slipa en gång till tror jag hjälper föga.. Skulle hellst bara vilja ha något att lägga på som färgar det ljusa, men tror faktiskt inte att det är lack/olja som är kvar efter slipningen. För bordet var väldigt nernött innan jag slipade av det..

Kanske använde fel metod när jag slipade också, blev rekommenderad att använda slipsvamp på det lokala färgvaruhuset..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok jag förstår, då är det bara att fanera om, kantlisterna måste väck och du måste ha tillgång till en fanerpress om du ska få ett förstklassigt resultat.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan man köpa något annat träslag och lägga en teakbets för att få det att se fint ut? Någon fanerpress har jag inte tillgång till.. Vilket träslag kan man använda till bord, som ser snarlikt ut som teak?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är bordet oljat på båda bilderna? Tycker inte det ser likadant ut på bilderna, eller det kanske blir olika intensitet på träts struktur p.g.a. olika kameravinklar...

Håller med Pentax ovan, skall det limmas på faner är ju en fanerpress självlart det absolut bästa, men i brist på en så får man ibland ta vad man haver...

Jag mins nu inte vad det var jag limmade på den bifogade bilden, men mellan dom två mycket kraftiga och släta spånskivorna (spillbitar från en köksbänk) ligger en bit plywood samt ett teakfaner. Med en nästan oändligt tillgång till tvingar kan jag få ett ganska högt tryck men långt ifrån det tryck som en riktig press kan ge. En fin fanerpress har dessutom även värme.

Om du vill göra ett försök att renovera ditt bord, men med risk för att det kanske blir värre, skulle du ju kunna limma på en tunn teakplywood. Men för att få ett bra resultat krävs ett jämnt och kraftigt tryck över hela ytan och ditt bord ser ut att vara ganska så stort så utmaningen ligger i att komma på hur du skall få till dtta tryck. Stapla en EURO-pall med bilbatterier, trädgårdsplattor eller tackor med guld...
Tillvägagångssättet borde likna nått i stil med det som sagts tidigare, ta bort listerna runt om, slipa trärent så limmet fäster, det kan va svårt med fästet nu när det är oljat. Limma dit t.ex. en 6mm teakplywood. Tänk på att göra den nya plywoodbiten något större för det kommer till 100% att glida liten. Limma dit nya teaklister efter en mycket lätt slipning.

Det framgår inte hur händig du är i träarbete och råden man ger utgår ju ifrån sina egna skills. Så för en person som pysslat med finsnickerier under ett halvt liv kan ett sånt här ingrepp förefalla som en lätt match, medans för någon annan är det kanske det första man ger sig på. Men om man aldrig prövar kommer man inte att lära sig heller.

Ett annat alternativ är att du köper en tjockare teakplywood direkt och sågar till ett nytt bord av.

Lycka till!
//PeltO

post-28418-1394237161,1833_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nuförtiden är fanerlagren väldigt tunna och som följd tränger limmet långt in i faneren, det finns alltså väldigt lite slipmån kvar.

Visst kan man fanera om men först måste ytan vara absolut jämn. Har man inte tillgång till press kan man limma med epoxi eller kontaktlim. Men det är inte helt enkelt att få det snyggt. Laminat är fusk men enklare. allra enklast är att låmma på en bit tunn mainplywood.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ju roligt att flera än mig har beteendet att fylla alla rum med projekt till båten. Hustrun morrar med jämna mellanrum: Måste du hålla på med det här inne, nu ligger det ju båtgrejor i hela huset! wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte därför man har ett hus? Så att man har någonstans att ha båtgrejorna när det inte är sommar... :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser att du kör en Ryds 530 DC, allså iallafall bordet. Har gjort precis samma behandling. Gjorde båda sidorna samt alla andra övriga lister (kolla om du också har en list bakom aktersoffaryggstöd, i kapell facket)

Fick ett bra reslutat tycker jag. Slipade med maskin och gick nära kanterna, gick bra, men var tvungen att slipa som bara den innan jag fick bort allt gammal som låg i bordet. Körde sedan två varv med kinaolja från Biltema sedan två varv med deras Träolja Marin B (som gav ett mycket gott resultat, lite likt lack).

Min bror körde de sista varvet, så har inte sätt det riktiga slutresultatet än, Tog även bort gångjärnen samt låscylingder. Gick fint och då kommer du åt bättre.

Gjorde dock misstaget att inte torka bord den överflödiga oljan, så fick slipa igen lite för att få bort det överskott som uppstått. Ska montera allt igen nästa vecka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Niklas

Har en 530 DC och skall göra just detta vilken kornstorlek på slippappret använd du och vilken typ av maskin (Occilerande eller band) hade du

Undrar

Kenbja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Vilket mysigt sovrum; fengshui?

post-10022140-1394237262,8221_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...