Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
flipperjanne

ad41a tomgångs problem

Rekommendera Poster

jag har sedan i våras haft problem med min ad41

början på våren märkte jag av att den inte ville starta utan att jag gav den lite gas.

det startade men stannade direkt efter.

samtidigt märkte jag att tomgången svajade precis vid 850varv.

nu efter midsommar har detta förvärrats och den går inte alls bra på tomgång. svajar mellan 400-1200varv

går inte att starta den utan att ge mycket gas.

det jag har gjort är att byta filter. bytt matarpump. renoverat insprutningspumpen. provtryckt spridarna. matat matarpumpen direkt från dunk.

hoppas ni har några tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som att du trots dina ansträngningar får in luft i systemet. Kolla med dunk igen och uteslut del efter del. Kolla slangar och rör noga, byt koppartätningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med. Och insp.pumpen var renoverad...? Och provkörd i bänk...? Då finns det inte mycket som kan påverka. Har du kollat så att returen har fritt flöde? Det sitter en hålskruv på pumpen som är kopplad på returen, kolla så den inte är rostig eller täppt. Slut på idéer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

senast idag var jag och blåste igenom alla tryckrör och tankanslutningar. kollade efter sprickor i banjobultar.

känns som att det  fortfarande är något fel med inprutningspumpen.

tack för tipsen larban. om du kommer på något mer , hör av dig omgående. detta börjar kännas väldigt jobbigt

ps. jag hade spridarna på provtryckning. men när jag läser på bil-diesel forum där de klagar på ojämn tomgång (rough idle) så är det generellt alltid fel på spridarna vare sig det är gamla eller nyare bilmodeller.

jag var själv med när han provtryckte.  då pumpade han upp trycket . sedan efter ett tag smällde han till handtaget med knytnäven. ut ur spridarn kom finaste dieseldimman.

kan det vara så att man behöver vänta 1eller flera minuter efter pissning eller dropp innan knytnävsslaget?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är vad jag kan komma på. Om du verkligen kan utesluta luftläcka så skulle jag nog kolla upp pumpen igen. På Boschverkstad. Också spridarna även om mina erfarenheter av otäta spridare ger svart rök, det verkar du ju inte ha? Har du mätt kompet? Har ingen aning egentligen vilka symptom man får om kompet är dåligt, mer än att motorn blir svårstartad.., kan vara värt att testa kanske.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Löste du detta? Vad var problemet?

/Larban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja jag har löst det!

ärligt talat vet jag inte helt säkert vad som var felet.

jag hade loss pumpen och öppnade upp den , hade isär regulatorn. kollade igenom allt utan att hitta fel.

satte tillbaks det för att köra som det var.

när allt satt på plats igen fungerade det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...