flipperjanne 4 Postad 10 Juli , 2012 jag har sedan i våras haft problem med min ad41 början på våren märkte jag av att den inte ville starta utan att jag gav den lite gas. det startade men stannade direkt efter. samtidigt märkte jag att tomgången svajade precis vid 850varv. nu efter midsommar har detta förvärrats och den går inte alls bra på tomgång. svajar mellan 400-1200varv går inte att starta den utan att ge mycket gas. det jag har gjort är att byta filter. bytt matarpump. renoverat insprutningspumpen. provtryckt spridarna. matat matarpumpen direkt från dunk. hoppas ni har några tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 10 Juli , 2012 Det låter som att du trots dina ansträngningar får in luft i systemet. Kolla med dunk igen och uteslut del efter del. Kolla slangar och rör noga, byt koppartätningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjanne 4 Postad 10 Juli , 2012 hej allt efter matarpumpen är trycksatt och bör därför inte kunna suga in luft. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 11 Juli , 2012 Håller med. Och insp.pumpen var renoverad...? Och provkörd i bänk...? Då finns det inte mycket som kan påverka. Har du kollat så att returen har fritt flöde? Det sitter en hålskruv på pumpen som är kopplad på returen, kolla så den inte är rostig eller täppt. Slut på idéer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjanne 4 Postad 11 Juli , 2012 senast idag var jag och blåste igenom alla tryckrör och tankanslutningar. kollade efter sprickor i banjobultar. känns som att det fortfarande är något fel med inprutningspumpen. tack för tipsen larban. om du kommer på något mer , hör av dig omgående. detta börjar kännas väldigt jobbigt ps. jag hade spridarna på provtryckning. men när jag läser på bil-diesel forum där de klagar på ojämn tomgång (rough idle) så är det generellt alltid fel på spridarna vare sig det är gamla eller nyare bilmodeller. jag var själv med när han provtryckte. då pumpade han upp trycket . sedan efter ett tag smällde han till handtaget med knytnäven. ut ur spridarn kom finaste dieseldimman. kan det vara så att man behöver vänta 1eller flera minuter efter pissning eller dropp innan knytnävsslaget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 12 Juli , 2012 Det är vad jag kan komma på. Om du verkligen kan utesluta luftläcka så skulle jag nog kolla upp pumpen igen. På Boschverkstad. Också spridarna även om mina erfarenheter av otäta spridare ger svart rök, det verkar du ju inte ha? Har du mätt kompet? Har ingen aning egentligen vilka symptom man får om kompet är dåligt, mer än att motorn blir svårstartad.., kan vara värt att testa kanske. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 6 Augusti , 2012 Löste du detta? Vad var problemet? /Larban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjanne 4 Postad 6 Augusti , 2012 ja jag har löst det! ärligt talat vet jag inte helt säkert vad som var felet. jag hade loss pumpen och öppnade upp den , hade isär regulatorn. kollade igenom allt utan att hitta fel. satte tillbaks det för att köra som det var. när allt satt på plats igen fungerade det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser