Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
mrplasma

Tips på montering värmare i en Yamarin 64 dc

Rekommendera Poster

Beställde en värmare från blocket, men fick häva köpet för att jag inte såg att det var en 24 voltare! frown Nu tänkte jag köpa ett helt nytt Webasto paket med slangtillsats mm. Jag skulle vara mycket tacksam om någon kan ge lite tips på montering och även bilder om det finns.

Det måste finnas någon som har värmare i sin 64:a??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Babords ankarbox vet jag det har monterats värmare i. Fördelen att ha den där jämfört med nånstans inne i båten är att du blir i stort sett av med bullret. Några bilder på en sån montering har jag tyvärr inte. Andra alternativ är ju i nån av stuvarna i sittbrunnen men det tar ju stuvutrymme och sen innanför förarplatsen men där blir bullret förmodligen ett problem..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I ankarboxen måste det bli fuktigt? Står i val och kval om jag ska slå till eller ej? Man måste nog dra luftrören i skrovsidan? Kanske ett utsläpp bakom pulpeten i ruffen (vad svårt att förklara). Någon som kan förklara dragningen? Det följer med en ljuddämbare på inluftsidan och den är lika stor som värmaren. Sedan är skrovgenomföringen för avgasutsläppet i rostfritt. Den är ganska stor i diameter och ser nog inte så snyggt ut på det blåa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade själv planer att sätta värmare i min o fick tipset om ankarboxen av en webastosäljare på båtmässan för några år sedan. De satte den alltid där om inte kunden hade egna speciella önskemål. Huruvida man skulle täta av boxen utåt vet jag inte men de är ju även öppna i toppen in mot båten så luft får den ju ändå..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du minns inte vilken sida de monterade den på och hur dragning av slangar gick till?

Som du vet är det trångt och inte så lätt att komma åt i Yamarinen. Vete tusan om jag ger upp och skaffar mig en sovsäck istället. :-) 

Ska fara ner till båten och fundera och klura.

Senast ändrad av mrplasma | 10 juli 2012 | 18:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad bra med en bild! Har du några fler på själva värmarens montering? Är avgasgenomföringen rätt ut från värmaren på styrbords sida och hur har de monterat inluften till värmaren. Tror jag har hittat ett spår här!! :-) Dock måste baslådan flyttas om jag monterar där :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har tyvärr inga fler bilder men värmaren satt nästan under stolen på styrbord sida. Ett uttag direkt under stolen och ett utag i ruff med slangen mellan skrovsida och insida fack.

Avgasgenomföringen ut på styrbord sida. Jag har 2st genomföring ca 20-30cm ifrån varandra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Lyfter en gammal tråd :-)

Är det någon som har installerat tex en Webasto air top 2000 st i Yamarin 64 DC?

Vore trevligt med bilder eller tips.

Funderar på (om det är möjligt) att sätta värmaren och en 5 liters tank under förarsätet och dra förbrännings och avgasutsläppet till var sida vid aktern. Sätta ett värmeutblås under förar stolen med en t-koppling till en slang som går innanför hanskfacket/gasreglaget till ruffen för värmeutblås nummer 2. Friskluftsintaget på värmaren låter jag vara som den är då det sitter en luftventil till stuvet i närheten eller så sätter jag en extra ventil under sätet med en slangstump till värmarens friskluftintag. Startreglaget monterar jag innanför dörren i ruffen om det är möjligt så man enkelt kommer åt reglaget både från utsidan och ifrån ruffen (precis vid luckan)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Äntligen klar med värmarinstallation. Det blev en Ebersprächer D2, delvis då jag tyckte det var sjyst med inkapslingen av avgasröret under värmaren.

Hittad själv ingen info eller bilder på hur det kan se ut med en värmarinstallation på en Yamarin 64 så jag skickar med lite info och bilder på hur jag har gjort. 

Första tanken var att sätta avgasgenomföringen i aktern men då det inte var tillrådligt att ha värmaren eller avgasrör i samma utrymme som bensintank fick det bli på sidan istället, ca 50 cm över vattenlinjen hamnade genomföringen,  tillrådligt var minst 30 cm enligt instruktionsboken. Placerade avgasslangen på enda stället som den inte kunde komma i kontakt med kablar etc, för trångt att få till en svanhals men behöll den totala längden av avgasslangen så den går "upp och ner" i mellanskottet. Förbränningsluften och luftintaget satte jag i aktern samt monterade bensinfiltret mot ankarboxen istället för att få lite mer stuv. Ett utblås  på styrbordssida vid förarplatsen och det andra i ruffen. En extra ventil till styrbordsstuvfack för extra ventilation för värmaren (enl instruktionsbok).  Reglaget med termostaten framför gasreglaget delvis då det blir mer svåråtkomligt för småbarn men enkelt att komma åt när man kör och det tex börjar regna, en extra termostat i ruffen för att kunna få jämn värme i ruffen om man kör med kapellet nere, en switch/vippkontakt för att kunna ändra mellan termostaten i ruffen och termostaten på utsidan (tex om man sover under kapellet). Bränsleslangen i plast kapslade jag in i en grövre gummislang samt isolerade bränslepumpen för att få installationen tystare (mindre piskande av bränsleslang samt mindre tickande av pumpen), hittade tipset på ett forum . Då ankarboxarna i aktern är öppna in till skrovet från insidan "hängde" jag bränslepumpen i stripes/packband runt "upphängningen" av ankarboxen så att bränslefiltret hänger i 45 grader längst in i ankarboxen (mindre resonans i skrovet från pumpen då den hänger istället). Tank och bränslefilter i barbordsankarbox. Tanken är 21x21 cm för att komma ner/få plats i luckan till ankarboxen och kan skjutas in på sidan så att den inte är i vägen för tampar. Gokarttank eller crosstank går bra :-) 

Se bilder

Gärna synpunkter om man kan installera , göra på någon annat sätt 

Redigerad av bigtuna
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...