Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
aljo87

Termostat till Crescent 8.5 hk -70 tal

Rekommendera Poster

Var kan jag få tag på en termostat till min crescentmotor? Efter byte av impeller så går den fortfarande varm som f-n! Har kommit fram till att det bör vara termostaten so spökar. Så jag är mycket tacksam för svar:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är ju en motor som passerat bäst före datum. Ta av termostaten sätt på locket och se om den inte blir för varm. Min gamle crescent hade massor av gegga i kylkanalerna som stoppade upp kylvattnet. Ser du gegga vid termostathusets kanaler rensa innan du sätter ihop den. Om du får den att gå utan att bli för varm så kolla föst termostaten du har annars köp ny om du hittar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har testat att köra utan termostten oc resultatet blev att den inte startade när den fick kylvatten. En snabbis ovan vattenytan så går den direkt. Om det nu sitter gammal skit i systemet, är dt bara att blåsa på ordentligt med tryckluft eller finns det risk för problem på något sätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket märkligt? Starta och kylvatten har ju inget med varandra att göra. Alla motorer är ju kalla när man startar dom första gången på dan.

Har du fumlat med choken på något sätt och därmet fått problem med starten?

Tryckluft tog jag och blåste in i röret vid impellern på min Johnson. Då ploppade det till och sen dess är skvatterstrålen perfekt .

På min Crescent (Archimedes 252) satt det mycket vit gegga i kanalerna runt termostathuset. De skrapade jag bort för hand.

Motorn var en -75a och den skrotades -89. Bra att jag blev av med skräpet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...