Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
rool

Hur mycket är rinligt att betala för motorbyte?

Rekommendera Poster

Jag skall till att byta motor i min båt, en V8 inombordare, och har lämnat denna till en verkstad för byte. Hur mycket är rimligt att betala för detta? Tidsåtgång kanske 1.5-2 dagar?

Tacksam för synpunkter snarast, då jag väntar kostnadsförslag under dagen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en likadan motor som skall i så är det ett enkelt jobb som inte kräver så mycket skruvande. Beror givetvis på vilken båt den sitter i. Trångt eller inte. För en firma bör det inte ta mer än en dag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är lika motor, men startmotor, generator och fördelade måste flyttas över, samt kylaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Räkna med 1000:-/timmen plus säkert förbrukningsmateriel och annat som skall fyllas in i motorn.

Lite otaktiskt att FÖRST lämna motorn till verkstad och sedan efterfråga offert, man är liksom låst till just denna verkstad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag frågade om hur mycket det var rimligt att betala för ett motorbyte, vet att dom flesta verkstäder tar ca 1000:-/tim inkl moms, men frågan är hur läng tid det tar!! Nu är det så att den enda verkstaden som kunde hjälpa mig under denna vecka var denna, därav min dumma takti

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En kompis bytte motor och han vart lite sur då de debiterade tre dagar men båten hämtade han på kvällen dag två.... Kommer inte ihåg antal timmar på fakturan men båten blev klar en fredag och varvet sa att två man jobbat på den av och till... Sedan ska de provköra, lämna garantier, betala skatt, utbilda personal osv osv Fan de ska överleva i två år så de kan göra garantiåtgärder på din båt också... Dvs, var inte snål! Kan du inte vara med del av tiden och titta på, gratis utbildning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag anlitade en båtmek som inte bara tog full taxa för körtid. Dessutom satte han upp en timme för att plocka ihop verktygen. Jobbet tog 1 timme, kostade mig 4 tim totalt.

Men det blev bra gjort, så jag var ändå nöjd på något skumt sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att någon tar betalt för sin körtid måste väl ändå anses som fullt normalt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om en företagare inte tar betalt för förberedande, avslutande arbete och körtid är han nog inte företagare särskilt länge, skulle bli lite Ebberöds bank över det hela...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Möjligt, men i it-svängen är det praxis att ta halva timtaxan när man reser alt självkostnad. Inte hela, då kunden inte får ut något av värde för restiden. Utöver det tillkommer ju milersättning.

Och att plocka ihop verktyg, hallå? Ungefär som att verkstan skulle ta betalt för att sortera upp hylsnycklarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta bilverkstäder som har fasta priser räknar ut standardtider där allting ingår så att man får betala även för att reparatören plockar undan hylsnycklarna är inte ett dugg konstigt, men låter helt klart inte rimligt med en hel timma som i detta fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fi ett pris på 10.000:- för motorbyte inkl överflyttning av generator, startmotor, kylare etc. Vet inte om detta är rimligt för ca 2 dagars jobb?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det verkar ok.

två dagar 16 timmar ger 625 kr/timme inkl moms

Får de motorn att fungera utan något tillkomer är det nog et bra pris.

Verkar firman seriös hade jag kört på.

Ungefär vad man får betala för arbetet med ett bälgbyte på Västkusten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2 dagars jobb och den timtaxan låter vettigt, men räkna med att något tillkommer, det gör det alltid.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren, jag kör på det:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...