Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Sakkunnig

Bränsleförbrukning i marshfart

Rekommendera Poster

Tänkte att det skulle vara intressant att höra vilken bränsleförbrukning ni har med era ekipage.

Uppgifter om planande och mindre (16-23 fot) båtar är intressantast. Ange båtmodell, motorstorlek/typ och förbrukning mätt i liter per distans.

Jag har själv inte mätt ännu, så jag återkommer med uppgifter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snälla ..inte en till tråd i ämnet! Finns massa trådar om just detta .....Sök själv!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, försökte faktiskt söka på ämnet först men utan vidare resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga på du, det här är ett fritt forum! Min Uttern D55 med Mercury 115 EFI drar 0,67/distans. Fördelen med större motorer är att du kan ligga på lägre varvtal=mindre förbrukning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ca 1 liter per distans i 30 knop. Yamarin 64 dc, Yamaha F200.



Senast ändrad av Soumi_batti | 10 juli 2012 | 12:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monark 555 HT med en en utombordare på 70HK från 1979 förbrukar 1,1 per distans i 20 knop med 3 vuxna i.



Senast ändrad av Vanercruiser | 10 juli 2012 | 12:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1,1 liter per distans i fem knop med Mercury 50 HP från 81 på min Iroquois.



Senast ändrad av tompelompe | 10 juli 2012 | 12:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för bidragen som hittills strömmat in. Vad tror ni jag kommer få för förbrukning? Har en Crescent Bamse 5.42, med en tvåtakts Yamaha på 60hk. När jag marshar har jag ungefär 60-70 % gaspådrag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tippa på att du hamnar runt litern/distans med en tvåtaktare. Gör så här för att räkna ut. Tanka fullt, mät sträckan du kört med hjälp av Eniros sjökort mät lije. Sen tankar du fullt igen och delar liter per distans. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas hamna under litern då jag bara behöver lite drygt halvgas för att hålla den lättdrivna båten i plan. Mätningen kommer inte vara nåt problem då jag har en plotter i båten. Tänkte väga tanken före och efter för att få så noggrann uppgift som möjligt. Om jag marshar i ca en kvart bör jag kunna få ett rimligt snittresultat sedan.

En liter soppa väger ca 750 gram har jag för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag kan hålla min båt i plan med dryga 50% gas och då går det runt 16 knop, men det är INTE den billigaste farten konstigt nog. Kan tillägga att min båt toppar ca 25.5 knop och är som mest ekonomisk vid 19-20 (saknar el trim/tilt)

 

Detta med tre personers last (260 kg)

 



Senast ändrad av Vanercruiser | 11 juli 2012 | 00:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Har en Ockelbo Ht 16 med en 70 hp -80 talare på... Ligger på ca litern skule ja tro i 20-22 knop... Funderar på att byta propp så man kan sänka gasen mer eftersom motorn är såpass stark på en så liten båt men ja vet inte...

Hjälper det nått tror ni?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Ryds Camping med en Yamaha F80 BETL från 2010. I 20-22 knop med fyra vuxna i båten drar den ca: 0,75 liter /distans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Coronet 24 Family Fly med dubbla VP130 och 2500 kilo, tar ca 2,3 l/n i 19 knop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit i Norge med båten och passade på att räkna på förbrukningen när jag ändå hade lite långkörning där under en vecka. Med två personer och ca 50 kg packning marshar jag i ca 22-23 knop. Förbrukningen är då ca 0.9 l per nm. Helt ok förbrukning med den motorn.

För första gången i mitt båtägande är jag dessutom helt nöjd med grejerna. Vi körde ca 100 nm under den gångna veckan utan minsta strul med båten.

En hel del fisk blev det också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impuls 17 (typ som smiler 500) Mercury 850 (85 hk) - 77.

0,6-0,65 i 23knop med 2 pers. 

Runt litern (ett vitt begrepp - jag vet) på fullgas. Kör nästan aldrig fullt. Jag har en för stor motor för att slippa plåga den. planar vid 2800 varv/minut.

Ockelbo-Ht-16: Jag tror absolut du kan spara bränsle på att byta från en felaktig till rätt prop. Men har du fel propeller?

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror med säkerhet att det är propen som följde motorn när den var ny... så det är nog rätt propp till den motorn... Men den är lite naggad i kanten så en ny gör nog inget ändå... Men med tanke på att det är en sådan stor motor på liten båt så borde den orka med en propp med mer stigning vill ja tro... Men är lite ny i det här så ja är inte helt säker... 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår hybridbåt drog förra sommaren på c;a tretusen distansminuter 120 liter diesel. Det blir 0,04 liter per distansmunut. Medelfart fem knop. FORGUS 31 fem ton och 31 fot.

 

Senast ändrad av forgus31 | 06 augusti 2012 | 17:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båt: Swemax 690, 23 fot, 1,7 ton. Motor: Penta aqad 31, diesel med 290DP. 0,82 l/nm bland. March f. 20-22 kn. Max 29 kn.

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sea ray 220 ov 89a 
5,7l V8  89a
Snitt över sommaren 2,1 l/M
Mach 25knop 1,6l/M

Tänker inte så mycket på förbrukningen. Kör i den fart som passar förhållanderna. Hellre 35knop i 15 s/m en 20knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger mellan 0,7-0,8 distans per liter i marshfart 22-25 knop.

 

Mvh Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4cl per distans ?? hur är det möjligt.

Det låter helt fantasktiskt, en normalstor svensk snaps är också 4cl.

Hur får man en fem ton båt att gå för maskin på så lite bränsle?

Berätta..............

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man en segelbåt och seglat till 98-99% så är det väl helt möjligt, men att segelbåten är halvplanande som TS efterfrågade det tror jag inte :-)

 

Senast ändrad av Westfjord26 | 14 augusti 2012 | 19:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det fungerar så att de gånger det blåser åt rätt håll drar vi ut ett par stora vita syntetfiberdukar och slår ifrån dieselmaskinen.

Dukarna är så pass effektiva att hastigheten på båten oftast blir större än när bara dieselmaskinen är igång. Kombikörning  fungerar också, dvs att dukar och motor samtidigt är igång.

Att dukmetoden är beprövad sedan ett antal hundra år gör inte saken sämre. Viktiga säkerhetsdetaljer är utprövade och förbättrade under mansåldrar. Dukarna behöver heller inte laddas med elektricitet som fallet är i de nyutvecklade elektriska hybridbåtarna. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte förstått det hela fel så var frågan hur mycket bränsle som går åt när man går för maskin.

Jo då jag förstod det där med lakanen redan från start, vem gjorde inte det? Vore bara kul om någon funnnit superbränslet, eller kanske snarare supermotorn med en verkningsgrad på över 90 %.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Coronet 24 family , 2500 kg , volvo 40 b diesel, ca 1,4 l vid marsch runt 22 knop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brig Eagle 500 med optimax 90 -07, ca 0,5l /distans vid 21-25 knop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...