Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Pitedavid

Fart med ny motor Lombardini

Rekommendera Poster

Hej.

Har blivit med Maxim 26 :-)) Den hade en Lombardini 87 hk motor inst -06 med 44 tim. Stötte på tråkigheter efter 5 tim körning då oljelampan började lysa, det visade sig att det varit vatten i motorn :-(( hur det kommer sig vet vi inte än, har haft en bes man som tittat på inst och han tyckte det såg ok ut. Rodahl marin har hjälpt mig och skickade upp en utbytesmotor med en extra utgift för oss på 61 000:- hoppas på att få åter en del. Har nu kört en helg och det verkar funka fint :- ))   Tänkte höra med er som har Lombardini motorn om fart och varv. Med 2 vuxna och 2 barn toppar den 14 knop, march fart vid 2700 varv är 11-12 knop.

Ang inst motor så är den gjord hos Granuddens marina, avgasslangen går ut från motorn sen 180 gr och lutar ner till vattensamlaren, därifrån är den en svanhals som är 400mm över vattenlinjen och sen ut i sidan på båten. Avgaserna ut är precis under vattenlinjen.

Verkar fart samt inst vettigt?

post-10022737-1394237159,4571_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Iveco 87 hk som är samma motor som din. Monteringen på min motor är gjord precis som på din. Skulle vara intressant och få veta hur vattnet i din motor kommit in. Angående marschfart och toppfart är det precis de siffror du anger som är de normala.

Gratulerar förövrigt till ett trevligt båtköp. Mvh Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig verkar det som en riktigt bra installation som ska fungera, säkerligen påkallad av platsbrist. Två kriterier är uppfyllda, 1) vattensamlaren under avgaskröken och 2) svanhals före uloppet i havet.

Maxim 26 är en ganska tung båt och att få upp den i 14 knop, med 11-12 knop i marsch verkar bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang hur vattnet kommit in i motorn så vet jag inte hur det hänt. Fritt att komma med förslag. Jag tror

att det kan vara så att förra ägaren vid vintring gjort något fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...