Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
crabfish

Allvarlig båtolycka

Rekommendera Poster

Allvarlig olycka.

Inga uppgifter om alkohol varit orsaken till förarens vingliga färd.

Föraren uppges klarat, sig dock stopp i trafiken på E18

post-10001667-1394237159,417_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som en 30 kärra och platsen är motorväg. Hur funkar sådant?

Gick kanske lite väl fort.Båten dåligt surrad då den gått in i bilen bakifrån.

Även storleken på skadorna tyder på mer än 30 eller?

edit källa

http://www.aftonbladet.se/

Senast ändrad av crabfish | 10 juli 2012 | 09:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från Expressen

Klockan 6.30 på tisdagsmorgonen fick polisen ett larm om en bil som körde vingligt. Tio minuter senare ska personbilen ha kört in i släpet på en stillastående långtradare.
– Vi misstänker att båten är stulen, säger Tommy Karlsson, vakthavande befäl vid polisen i Uppsala.
Olyckan orsakade en kortare avstängning med långa köer som följd. Enligt polisen och trafikverket rullar trafiken åter som den ska.

Om den är stulen har polisen äntligen lyckats fånga en båttjuv.yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten stulen i Kvicksund på morgonen så en båttjuv mindre. Det gillar vi yes

Senast ändrad av sea-ray_230 | 10 juli 2012 | 09:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Synd om båtägare och lastbilsföraren samt alla som lidit av stopp i trafiken.

Trista är att vi får vara med och betala kalaset. Får tjuven fängelse så får även vi vara med och betala.

Men förhoppningsvis får andra båtar vara lite mer ifred från denna tjuv ett tag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten stulen på företag, så ingen privatperson blev drabbad och fick semestern förstörd

Senast ändrad av sea-ray_230 | 10 juli 2012 | 10:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I artikeln som du länkade till stod det att polisen misstänkte att föraren till bil och båtsläpet var berusad.

I ett inlägg ovan står det; Båten stulen i Kvicksund på morgonen så en båttjuv mindre. Det gillar vi

Den texten fick min något röriga hjärna att göra en association.

Under ett antal år fick jag alltid utreda och polisanmäla olovliga kraftavledningar inom mitt företags anläggningar i Bohuslän. Blev kallad till ett ställ på Orust. Man hade stängt av strömmen till en knarkare för att han inte betalade, genom att skruva ur säkringarna högy upp i ett skamplagg till stolpe. Killen reste en lång järnstege mellan trådarna, klättrade upp och skruvade i nya säkringar.

När det uppmärksammades att han hade ström trotts att man stängt av klipte man av de 6mm2 koppartrådarna till hängkabeln. Killen reste ånyo stegen upp mellan trådarna och skalade upp och skarvade ihop trådarna med isolerade klämskarvrör typ flatstiftskontakter - med spänningen på.

Det var i det läget jag blev kallad till platsen. Först klippte vi av slackarna till faserna på ALUS-avgreningen 50mm2. Sen tog jag mig med en viss möda upp i stolpen för att fotodokumentera. Det var som jag skrev tidigare ett skamplagg till stolpe, med stag, nedledningssatser, fasadskåp, mellangårdsledningar och så våran ALUS. 

Nästa dag ringde man från Orust. Killen hade kopplat in sig igen. Han hade klättrat upp i avgrenigstolpen, satt ihop ALUS-slackarna och säkrat med eltape. På en av faserna fick han inte kontakt. Då hade han rullat en liten boll av koppartråd och lagt emellan ändarna så han fick kontakt.

När jag talade med polisen i samband med att jag lämnade in anmälan sa jag nåt om att det värsta inte var den strömmen han stal - det var ju en baggatell i sammanhanget. Men det han hade gjort var ju ytterst farligt. Han hade ju kunnat få ström i sig, ramlat ner och slagit ihjäl sig. 

Gjorde han det frågade polisen.

Nej, det gick bra. Han klara sig

Det var ju synd blev poliskonstapelns kommentar.

Killen som stulit båten verkar ju ha klarat livhanke precis som den knarkande strömtjuven. Men det blir väl inga fler båtlån i sommar för hans del - kan vi ju hoppas.

Senast ändrad av toaen | 10 juli 2012 | 11:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den berättelsen får du yes yesyesyesyes  för.

Senast ändrad av crabfish | 10 juli 2012 | 12:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa man hade kunnat göra i knarkarfallet var att ge killen jobb som elektriker. Genom sin överlevnad och uppfinningsrikedom har han bevisat att han vet va han pysslar med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är möjligt. Han visste i varje fall vad han gjorde. Hade visst arbetat som busschaufför under en period innan.  Efter den sista inkopplingen släppte vi ner ALUSen ur avgreningstolpen, rullade ihop den och låste fast den med en virestropp i nästa stolpe. Sen vet jag inte av att han kopplade in sig själv igen. 

Det var många som förfasade sig över hans tilltag. Jag föreslog att vi skulle antälla honom. Har stött på en del linjemontörer som inte har hälften av hans kreativitet och förmåga att lösa problem. wink

Företeelsen olovlig kraftavledning är ett intresant ämne. Ni kan inte ana hur många intresanta fall jag stött på genom åren. Den ena historien intresantare än den andra. Människors kreativitet är ofattbaroch även försöket till bortförklaringar.

Lite på sidan av det ämnet, som ju var lite på sidan på ursprungsfrågan.

Hade kontakt med en man som besiktade elanläggningar på jordbruksfastigheter för Länsförsäkringar. Det var en klok besiktingsman. Kommer ihåg en hel del av det han sa, men en sak har speciellt etsat sig fast i mitt mine;En bra besiktningsman skall ha tre ögon, två att se med och ett att överse med.

Man kan ju hoppas att ni har ett tredje öga för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...