Gå till innehåll
torsdag 05 december 2024
Jocke69

Vinterhamn

Rekommendera Poster

Hej. Måste ju se till att vi i stålbåtsligan håller oss lite sysselsatta med lite frågor... ;-) Kikar man på termometern så kan man ju nästan tro att våren redan är här... Även fast vi börjar se slutet på denna vinter så vill jag slänga ut en fråga gällande att låta en stålbåt ligga i under vintern. Är det någon som har tips/förslag på hur man gör en vettig och billig egen 'vinterhamn'? Jag har hört tips om trädgårdsslan med små hål och en liten kompresor som pyser luft... Funkar detta eller har någon ett annat tips??? Tackar på förhand. Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår Ansö har legat i två vintrar sedan vi köpte den (nu är den på land denna vintern för att jag ska jobba med undervattenskroppen). Första vintern låg den på yttersta gästbryggan i Grebbestad och förra låg den i Björlanda Kile. Båda vintrarna frös den fast i isen. Vad jag kan se har den inte tagit någon som hellst skada av det. Jag har hört att man inta ska pysa luft under båten för att då syresätter man vattnet vilket påskyndar korrosionen. Om man låter båten frysa fast får man ett utbrett tryck på skrovet som är mindre per ytenhet än när man pallar upp den på land. En sak som är viktig är att man väljer en plats där isen ligger still. Det är inte så lyckat att det kommer isflak flytandes, eller att isen driver iväg med båten infrusen. Jag hade en 200W frostvakt i motorrummet, där också alla bordgenomföringar utom en sitter. Det räckte fint även förra vintern. Alla kranar på genomföringarna var öppna. Jag läste någonstans att det miskar frysrisken. I motorrummet hade jag en termometer med minnsefunktion så jag kunde hålla koll på att det var plusgrader där hela tiden. Jag upplever att det blir mindre fukt i båten när den ligger i än när man har den på land, tack vare att tempereturen håller sig jämnare. Jag antar att det finns lika många ideer hur man ska göra som det finns båtägare, men jag kan konstatera att detta fungerade fin för oss. Naturligtvis är det viktigt att titta till båten regelbundet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jocke Hoppas du kommer ha mycket trevligt men din båt. Du skall kolla genomföringarna ordentlig , speciellt den som sitt vid petryt att den har blivit rätt svetsad även de andra. Den vid pentryt var inte frostsäkert svetsad på din båt. Kolla även svetsarn till bogpropellern. Lite tips från en av de första ägarna. mvh steelboat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade strömbildare och bubbel tidigare kring skutan men tycker nu att det är bättre om båtarna fryser fast. Strömbildarna strulade och dessutom kunde jag ju inte stå på isen och fixa med skrovet på stora skutan som jag kan om isen ligger. Nu är isen kring båtarna som en extra varvsplan - alldeles gratis! Besvärligast är det innan isen lägger sig, med vinterstormarna. Sedan kommer några dagar vid islossningen när man ber för rätta vindar så att de inte packar sig vid båtarna, men de senaste 10 åren har varit lugna för min del. Inte värre än att jag kunnat ta en lillbåt och köra ut flaken. Nya plastbåtar har ju en tendens att få plastpest om de inte torkar ur lite då och då, men jag har inte märkt att de behöver komma upp mer än ett par veckor vartannat år. Då är det ofta dags ändå för en och annan plastreparation, och det gör man ju helst på sommaren då också uttorkningen går snabbt. Beväxningen är ju helt olika i landet. I innerskärgården på ostkusten tycker jag den är som värst under senare delen av sommaren. Men inte värre än att man kan simma runt med en scotch bright och ta bort det värsta. På snabbgående båtar tycker jag man får göra det lite oftare för att inte bli ruinerad på bensin för att få upp hastighet, men när de långsammare båtarna går en halv knop saktare märks det inte. Annat är det på västkusten! Att ta upp och ned båtar tycker jag är ett elände och jag skulle inte göra det om det inte vore för att de behöver repareras då och då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er i stålbåtsligan...

 

Har själv tänkt ha min motorbåt i plast liggandes inne i Göteborgs gästhamn vid Operan (hade den inomhus förra vintern).

Dom har inga strömvirvlare så det lär bli

is inne i gästhamnen misstänker jag.

 

Någon som har erfarenhet av  att ligga i gästhamnen vintertid (fördelar(nackdelar)? Packas isen inne i gästhamnen?

Även lite orolig för bottengenomföringarna, skall dom vara öppna eller stängda?

 

Tackar på förhand

 

Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första vintern...

Det är första vintern som jag låter min stålbåt ligga kvar i spat, lite på grund av att jag inte har råd att ta upp den men även för att det inte känns som om det behövs. En ordentlig resa till Florida är planerad till våren så alla pengar går till det :)

 

Jag har ju vattenjet och enligt uppgift så är det lite annorlunda än vanlig propp då det kanfrysa/fryser i röret på jeten...vilket kan leda till issprängning om det är en riktigt jävlig vinter. Enlig Transauto så är det inte rekommenderat att låta en jet frysa in utan någon form av värme i åtminstånne maskinrummet.

 

Fram till idag så har jag inte hafft värme i båten men var nera och monterade ett oljelement (1500 w) nu ikväll och en liten värmefläkt (500 w), båda termostatstyrda för att hålla alla bordegenomföringar (1) isfria och att hålla jeten varm. Så långt ingen fara, det var is runt hela båten (ca 1-3 cm) och jeten såg ut som en ispinne men efter lite knackane så var den lös, det hade frusit i jeten för axeln gick inte att rucka men eftersom det alldeles nyligen i dagarna har frusit runt båten så anser jag det som liten risk att jag ska ha råkat ut för någon spricka. Och nu är det ju värme i båten, räknar med att hålla upp åt en 6 grader eller kanske lite till (beror på hur mycket plåten mot vattnet kyler av).

 

Men det värsta med allt var att när jag kom ned så stod hela båten på nosen, kraftigt nedlastad i stäven, och jeten nästan halvvägs ut vattnet. Detta på grund av att det hade sjöat in över piren så kraftig så att det hade isat på en 30-40 cm is på piren och 2/3 av båten låg under ett ca 5-15 cm tjockt islager. Så det var bara böra knacka för att komma in så att man kunde se om något hade tagit skada. Efter nästan 2,5 timmar knackande så var jag och min sambo klara och vi hade gjort en liten vak runt hela båten. Så isen runt båten var inte det stora problemet denna gång utan isen som kom flygande över betongpiren :) Ska åka ned och kolla imorgon igen och se hur varmt jag har i maskinrummet och hytten/lastrummet och kanske finjustera lite...ibland har man tur. Hade det sjöat på några dagat till hade hon kanske sjunkit...!

 

//Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jocke.

En stålbåt mår förmodligen bäst av att ligga i året om, bättre uppallning går ju inte att få. Vi har haft våran i under fem vintrar utan problem. Vad gäller isen så är det inga problem förutsatt att du ligger i en skyddad vik (har du aquadrev kan det kanske bli problem men det har jag ingen erfarenhet av). Har du dessutom tillgång till 220V så kan du ju ha en motorvärmare inkopplad vilket håller motorn vid en jämn temperatur och du slipper besvärande kondens.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...