Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
mickeren

Selden Elektric furling Mast - Inga reservdelar!

Rekommendera Poster

Hej

Har en el furling mast på min HR39:a. I Våras skar motorn efter 9 år. kanske inte så mycket att säga om detta, men det som sedan hände bör ni som har något liknade tänka på.

Selden har INGA reservdelar till denna enhet. Jag får vänta tills de hittat någon leverantör som kan göra nya! När blir det?, ja det verkar de inte kunna säga.

De måste ha 1000 tal sådana på marknaden, och att inte ha en enda reservdel inför sommaren är allt utom roligt för oss båtägare.

Felet började med att slumpvis går 50 amp säkringen. Efter ett par veckor blev det värre och tillslut dog den helt.

Det ser ut att vara ett problem som kommer  vid ca 10 år då jag vet att åtminstone 1 båt till på mitt varv har fått samma problem i år. Även det en Hallberg av ungefär samma ålder.

Jag försöker uppdatera vad som sker via min blogg.

http://hr39caramia.blogspot.se/

Senast ändrad av mickeren | 09 juli 2012 | 22:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch!

Jag lider verkligen med dig.

Personligen litar jag inte riktigt på rullstor pga om det kinkar halvvägs så kan man varken rulla in eller ut så att man kan få ner seglet.

Att då dessutom vara beroende av en elmotor för att få in och ut det är i mina ögon ytterst märkligt.

Vet du vad är det som har gått sönder? För att kunna tillverka något att byta ut till måste de väl först hitta felet kan man tycka.

För mig låter det som att systemet kärvar, motorn går tungt och säkringen löser ut. Till sist brinner en lindning på motorn upp. 

En start och generator-firma borde kunna linda om den motorn åt dig, om det är det som är felet.

Edit: 

Nu har jag läst din blogg och ser att det var motorn som felade.

Jag tror ju dock att motorn är ett symptom på dina problem och inte problemet i sig. Jag tror att din rulle går alldeles för trögt (dålig smörjning, rengöring, annat) vilket även era problem med att veva manuellt påvisar. Att bara byta motor löser ju inte det problemet och den nya motorn slutar nog att fungera den med efter ett tag.

Senast ändrad av Spancox | 11 juli 2012 | 10:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...